Samen met Hart voor Den Haag vrijwilligers kreeg Richard de Mos van Buurt Interventie Team Spoorwijk een rondleiding door de wijk. Grootste punt van zorg: “Waar blijft de beloofde tunnel voor het doorgaande autoverkeer aan het Hildebrandplein?”

Het is alweer meer dan twee jaar geleden dat een werkgroep samen met ontwerpbureau Movares en de gemeente verschillende mogelijkheden voor een nieuw Hildebrandplein heeft onderzocht. Ze hebben gekeken hoe auto, fiets, voetganger, OV, groen en water een goede plek in het ontwerp kunnen krijgen. (1)“Uiteindelijk is er gekozen voor een ontwerp met een tunnel voor het doorgaande autoverkeer en een rustiger verkeersplein daarboven, voor o.a. fietsers en voetgangers. Ook moet er veel plek voor groen en water komen. Maar de presentatie van de plannen is al meer dan tweeënhalf jaar (!) geleden. Sindsdien is er, buiten het feit dat er door nieuwbouw veel meer mensen zijn komen wonen, waardoor het Hildebrandplein nóg drukker is dan voorheen, hè-le-maal niets gebeurd. Zo raken de mensen het vertrouwen in de politiek kwijt,” aldus Hart voor Den Haag fractievoorzitter Richard de Mos, die ook nog wel wat haken en ogen aan het voorliggende plan ziet zitten. “Zo komt de tram niet in de tunnel te rijden, maar blijft deze op het drukke plein. Dat zou een gemiste kans voor de gewenste vergroening zijn. In de tunnel van twee naar één rijbaan gaan voor het doorgaande verkeer is vragen om heel veel congestie. De tunnel moet gezien de enorme bevolkingsdichtheid, die ook nog eens flink toeneemt, niet een halfbakken aftreksel worden, maar gewoon in één keer goed worden aangelegd, zodat we de doorstroming van het nu muurvast zittende verkeer écht gaan bevorderen.”

Gevaarlijke verkeerssituaties

Tijdens de wijkschouw doken diverse gevaarlijke verkeerssituaties op waarbij de gemeente volgens bewoners blijft wegkijken.“Zo wordt er op de kruising Beetstraat/Busken Huetstraat te hard gereden, terwijl daar een basisschool gesitueerd zit. Daar graag een waarschuwingsbord. Bij de kruising Alberdingk Thijmstraat/Beetstraat zien bewoners graag een zebrapad, omdat dit de nu onveilige looproute is naar het winkelgebied,” aldus De Mos, die verder stelt dat de Alberdingk Thijmstraat, die in Rijswijk overgaat in de Huis te Landelaan, een levensgevaarlijke racebaan is. “Een flitspaal zou hier wonderen doen en de veiligheid aanzienlijk verbeteren.”

Meer handhaving

Hoewel de wijk de laatste jaren flink is opgeknapt, blijven de problemen rondom afval, parkeeroverlast en vandalisme hardnekkig.De Mos: “Deze wijk schreeuwt om meer handhavers. Daar moet het college als de wiedeweerga in investeren.”

Station Moerwijk

Ook het afzichtelijk lelijke station Moerwijk blijft voor bewoners een steen des aanstoots. “Al zo vaak is de belofte gedaan dat dit oerlelijke station, in samenwerking met de NS, zal worden aangepakt. Bewoners willen graag weten: wanneer?” aldus De Mos.

De Mos stelt schriftelijke vragen aan het college.