Fractievoorzitter Richard de Mos pleit voor fietsparkeren onder boulevard en upgraden parkeerplaats Zandvoortselaan 

Dit jaar gaat het dan eindelijk gebeuren; de eerste fase van de opknapbeurt voor Kijkduin zal van start gaan. Zoals bekend juicht Groep de Mos het aanpakken van het nu verloederde Kijkduin van harte toe, maar heeft de partij nog wel behoorlijk wat zorgen.

Fractievoorzitter Richard de Mos: “Nu al ontvangt Kijkduin jaarlijks zo’n 4 miljoen bezoekers. Met de realisatie van een compleet nieuw dorp met ondermeer nieuwe woningen, meer retail en meer horeca, zal dit bezoekersaantal groeien naar circa 7 miljoen per jaar. We kennen op zomerse dagen nu al een verkeerschaos van en naar Kijkduin. Het Deltaplein staat bezaaid met fietsen en een parkeerplaats is als zoeken naar een speld in de spreekwoordelijke hooiberg. Dat probleem moeten we dan ook nu voortvarend het hoofd bieden.”

Daarom pleit Groep de Mos voor het aanleggen van een fietsparkeergarage onder de boulevard en de realisatie van méér parkeerplaatsen, mét parkeerterras, bij de Zandvoortselaan. Uiteraard op voorwaarde dat het parkeren van zowel de fiets als de auto op Kijkduin gratis blijft.

“Nu de boel open gaat is het de kans om het fietsparkeerprobleem met een fietsparkeergelegenheid onder de boulevard voor eens en voor altijd op te lossen. Ook moet er tegelijkertijd met Bouwfase 1 begonnen worden met het upgraden van de parkeerplaats aan de Zandvoortselaan. Daar moet men niet pas over gaan denken ná de bouw van zoveel nieuwe woningen, retail en horeca”, aldus De Mos.

Goede verkeersafwikkeling cruciaal: géén Scheveningen twee

Ook blijft Groep de Mos bij de gemeente hameren op een goede verkeersafwikkeling van de groeiende hoeveelheid mensen die na de opknapbeurt richting Kijkduin gaat komen.

De Mos: “Wij hebben tégen het bestemmingsplan Kijkduin gestemd omdat de gemeente blijft volharden in haar weigering een goede verkeersafwikkeling te garanderen. Met het upgraden van de Lozerlaan en het doortrekken van tramlijn 3 tot het Deltaplein hadden we een heel eind gekomen”.

De partij pleit al langer voor het aanleggen van een extra wissel op de Laan van Meerdervoort, zodat RandstadRail3 én naar de huidige eindhalte aan het Arnold Spoelplein kan én naar het Deltaplein rijdt. De Lozerlaan zou met de realisatie van ongelijkvloerse kruisingen meer verkeer kunnen afwikkelen.

“Voor bezoekers naar en de retail en horeca op Kijkduin zou het doortrekken van RandstadRail3 tot Kijkduin een zege zijn”, aldus De Mos.

Ook de realisatie van een zomerexpress tussen de badplaatsen Kijkduin en Scheveningen is iets dat Groep de Mos nog niet uit het hoofd gezet heeft.

Schriftelijke vragen

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het lid De Mos (Groep de Mos / Ouderen Partij) de volgende vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad

1) Bent u bekend met het feit dat we aan de vooravond staan van de opknapbeurt van Kijkduin, welke de komende maanden in fases zal aanvangen? Zo ja, bent u ook bekend met het feit dat de bouw van nieuwe woningen en de realisatie van meer retail en meer horeca zullen leiden tot bijna een verdubbeling van het huidige jaarlijkse bezoekersaantal van 4 miljoen per jaar? (verwachte bezoekers door vastgoedeigenaar FRED 7 miljoen)

2) Bent u bekend met het feit dat Kijkduin onder de huidige omstandigheden, op zomerse dagen, al te kampen heeft met parkeerchaos? Zo is het Deltaplein bezaaid met fietsen en is het vinden van een parkeerplaats voor de trouwe vierwieler als het zoeken naar een speld in de spreekwoordelijke hooiberg.

3) Deelt u de mening dat de opknapbeurt voor Kijkduin de kans biedt om parkeerchaos het hoofd te bieden? Zo ja, wilt u, samen met FRED, zorgdragen voor de realisatie van een fietsparkeergarage onder de nieuw aan te leggen boulevard en wilt u voorts bij Bouwfase 1 al werk maken van het upgraden van de parkeerplaats bij de Zandvoortselaan? Graag in uw beantwoording helder en uitgebreid omschrijven hoe u e.e.a. gaat oppakken teneinde parkeerchaos te voorkomen.

U heeft keer op keer negatief geantwoord op voorstellen van Groep de Mos voor het doortrekken van RanstadRail3 tot het Deltaplein; ondanks dat FRED heeft aangegeven dat dit voor retail en horeca op Kijkduin een goede zaak zal zijn.

4) Heeft u het idee van het doortrekken van RandstadRail3 naar het Deltaplein voor eens en voor altijd door de papierversnipperaar gehaald of is er ergens binnen uw College toch de visie te bespeuren dat zonder het doortrekken van RandstadRail3 een verkeerschaos a la Scheveningen zal ontstaan, zeker gezien de verwachte miljoenentoename van bezoekers van Kijkduin? Kunt u in het geval van een verstopte visie aangeven wat het doortrekken van RandstadRail3, met een extra wissel aan de Laan van Meerdervoort, zodat de huidige eindhalte aan de Arnold Spoelweg ook bereikt blijft worden, kost en welk meerjarenplan voor de aanleg u hierop loslaat?

Uw College heeft op 13 juni 2014 een Groep de Mos motie die opriep voor een meerjaren ambitie voor de Lozerlaan, teneinde de verkeersafwikkeling te verbeteren, ontraden. In februari 2015 heeft de verkeerswethouder zich echter positief uitgelaten over het upgraden van de Lozerlaan. Een tegenstrijdig signaal zoals we dat in de volksmond noemen.

5) Wat is nu, ruim een jaar later na het positieve signaal van de verkeerswethouder, de status aangaande het upgraden van de gehele Lozerlaan, zeker nu het aantal bezoekers richting Kijkduin fors zal toenemen? Kunt u uw visie voor de komende jaren voor de Lozerlaan kenbaar maken, met daarbij of alle kruisingen op de Lozerlaan ongelijkvloers worden aangelegd en of daarna de maximumsnelheid aldaar kan worden verhoogd van 50 naar 70 km per uur? Graag in uw beantwoording een meerjarenplan met de totale kosten die daarbij gemoeid zijn en de contacten die u hierover heeft met het Rijk en de Provincie.

Eerder wees u een Groep de Mos voorstel voor een zomerse verbinding tussen de badplaatsen Kijkduin en Scheveningen af.

6) Hoe staat u anno 2016 tegenover het voorstel van een zomerexpress tussen beide badplaatsen, zodat toeristen kennis kunnen maken met beide badplaatsen om de kans te vergroten dat ze nog eens terugkomen naar onze mooie stad? Graag in uw antwoord een heldere motivatie.