Richard de Mos: “Rapport én resultaten inspraakavond nu verkopen aan het stadsbestuur en de Haagse gemeenteraad”. 

In een volle zaal, in het gebouw van Wijkoverleg Scheveningen-Dorp (WOS), heeft het Politiek Advies Bureau op 23 juni de resultaten gepresenteerd van het onderzoek naar de bereikbaarheid van Scheveningen. Oud –voorzitter van het WOS Jan Brand leidde de avond.

Het onafhankelijke adviesbureau PAB vertelde tijdens de presentatie over de onderzoeksopzet en de vele belangstellende bewoners, ondernemers en bezoekers die hun input hadden meegegeven. Eigenaar van PAB – Jasmijn Miete – presenteerde, uit het rapport, ook de 19 hoofdaanbevelingen voor verbetering van de bereikbaarheid van Scheveningen, waarop het publiek kon reageren en aansturen. De vele aanwezigen gaven aan dat ze deze vorm van inspraak enorm waarderen en gaven tal van voorbeelden en ideeën die de onderzoeksresultaten ondersteunen.

Initiatiefnemer van het onderzoek – de politieke partij Groep de Mos – bepaalde vervolgens samen met de aanwezigen de prioriteiten. Alle aanbevelingen werden door de aanwezigen onderschreven maar sommigen werden net iets belangrijker gevonden. Richard de Mos gaf aan alle input mee te nemen naar de Algemene Politieke Beschouwingen in de gemeenteraad. Komende donderdag zal hij hierover een initiatiefvoorstel indienen.

Fractievoorzitter Richard de Mos: “Nu is het zaak dat we het onderzoeksrapport en de resultaten van de inspraakavond verkopen aan het stadsbestuur en de Haagse gemeenteraad. Mijn inzet daarbij is dat we er met zijn allen hét beste voor Scheveningen uithalen”.

De bezoekers van de inspraakavond in het WOS gaven aan dat, wat hen betreft, de onderstaande vijf aanbevelingen de hoogste prioriteit hebben:

Pak de verkeersknelpunten die er zijn voortvarend aan. Het zijn er nogal wat maar de meest prominente is de Westduinweg/ Duinstraat en de wegen er omheen. Met de realisatie van een extra verkeersstrook zou het probleem van het afslaande verkeer opgelost kunnen worden. Het terugdraaien van de versmalling van de Westduinweg draagt bij aan betere doorstroming omdat auto´s dan kunnen doorrijden als er een bus op de halte staat. Ook een betere afstelling van stoplichten draagt bij aan het verbeteren van de doorstroming. Neem geen besluiten die het verkeer verder doen stagneren.

·       Maak een pas op de plaats ten aanzien van het verder ontwikkelen van Scheveningen. Zowel bewoners als ondernemers geven aan dat het allemaal te snel gaat en de bereikbaarheid van Scheveningen achterloopt. Er worden op veel plekken huizen gebouwd, de Vispact is in ontwikkeling en er zijn meer grootschalige ontwikkelingen. De ontwikkelingen zorgen voor meer autoverkeer en een grotere behoefte aan parkeervoorzieningen. Op een aantal kleinere aanpassingen na, is de bereikbaarheid niet aangepast en worden de problemen alleen maar groter.

·       Zorg ervoor dat verkeer dat naar de Haven rijdt zo weinig mogelijk kiest om via Bad en Dorp te rijden. Het is daar al zo druk en bovendien zijn er vooral in Dorp zeer veel kleine straatjes die niet gebouwd zijn op grote hoeveelheden verkeer. Ook niet op zwaar verkeer. Om die reden zou gekozen kunnen worden om beleid te ontwikkelen om automobilisten en zwaar verkeer zo veel mogelijk te laten kiezen voor de routes via de Kranenburgweg en via de Noordwestelijke Hoofdroute vanuit het Noorden. Laat in beeld brengen of er wegen of routes zijn waar zwaar verkeer sowieso niet doorheen zou moeten kunnen rijden. Breng hierbij ook in beeld of het op bepaalde tijdstippen weren van zwaar verkeer een optie is.

·       Overweeg het weer invoeren van tweerichtingsverkeer op de Schokkerweg en de Boulevard. Het invoeren van het eenrichtingsverkeer wordt aangevoerd als belangrijke oorzaak van het verslechteren van de doorstroming. De meningen zijn wel verdeeld over de realiseerbaarheid van het terugdraaien op de Boulevard. Nu is er veel realiseerbaar maar kan het wel dusdanig veel geld kosten dat ervoor wordt gekozen om hiervan af te zien. Laat door een onafhankelijk onderzoeksbureau in kaart brengen hoeveel het terugdraaien kost en neem vervolgens een besluit dat je goed communiceert naar alle betrokkenen.

·       Houd rekening met de bereikbaarheid van Scheveningen Dorp. De directe verbindingen naar het Bronovo Ziekenhuis en naar Centraal Station zijn verdwenen danwel onbekend. Zorg ervoor dat er weer een goede verbinding met het openbaar vervoer komt richting beide plekken.