Groep de Mos over vocht- en schimmelproblematiek: ‘Klacht pas opgelost als huurder tevreden is’!

De Mos wil jaarlijkse schoonmaak vocht en ventilatiekanalen

Groep de Mos blijft vanuit huurders en belangenorganisaties, waaronder Het Ombudsteam Raad en Daad van De Volharding, klachten ontvangen over de gebrekkige aanpak van vocht en schimmel in huurwoningen. Sterker: er zijn zelfs woningcorporaties die belangenorganisaties bedreigen met juridische stappen als zij blijven strijden voor een gezondere leefomgeving van huurders.

‘Het is natuurlijk de wereld op zijn kop als er bij huurders een angstcultuur ontstaat die ervoor zorgt dat zij niet meer klagen over de status van hun huurwoning’, aldus Groep de Mos fractievoorzitter Richard de Mos, die wil dat er met woningcorporaties wordt afgesproken dat de vocht- en ventilatiekanalen in woningen jaarlijks worden schoongemaakt.

Onafhankelijke vocht- en schimmelexpert

Voor Groep de Mos zijn klachten over vocht en schimmel in woningen pas opgelost als de huurder tevreden is. Omdat vocht- en schimmelexperts nu ingehuurd worden door de gemeente en woningcorporaties wordt dat uitgangspunt lastiger.

De Mos: ‘Het heeft er nu alle schijn van dat de slager zijn eigen vlees keurt. Dat moet anders, bijvoorbeeld via de TU Delft’!

Onderzoek naar Japanse vezel  

Ook heeft Groep de Mos van Het Ombudsteam Raad en Daad van De Volharding begrepen dat er een Japanse vezelsoort is dat vocht en schimmel tegen kan gaan. Echter: woningcorporaties weigeren vooralsnog hier serieus naar te kijken.

Schriftelijke vragen

Lees hier onze schriftelijke vragen.