Raadsleden Arjen Dubbelaar en Jelle Meinesz: “Bereikbaarheid flink geholpen, tekentafelbeleid teruggefloten”

Hart voor Den Haag, de partij van Richard de Mos, boekte gisteravond een unieke politieke overwinning: alle vijf de ingediende moties over mobiliteit zijn door de gemeenteraad aangenomen. Het gaat om vijf concrete maatregelen die Den Haag veel beter bereikbaar zullen maken. Raadsleden Arjen Dubbelaar en Jelle Meinesz spreken van een “feestdag voor iedereen die wil dat Den Haag bereikbaar blijft voor álle inwoners, ondernemers en bezoekers”.

Escher Gardens: werkbesprekingen mét alternatieven

De mobiliteitsmaatregelen rondom bouwproject Escher Gardens mogen niet klakkeloos worden uitgevoerd. Dankzij de aangenomen Hart voor Den Haag-motie moet het college eerst in werkbesprekingen met de raad alternatieven verkennen, met oog voor de bereikbaarheid van de omliggende wijken. Elke maatregel moet afzonderlijk worden voorgelegd aan de gemeenteraad. “Bewoners van de Schilderswijk en Transvaal zijn geen verkeersrestpost. Met deze motie houden we de regie én de wijken bereikbaar”, aldus Meinesz.

Beatrixlaan: van vergeten weg naar Beatrixbaan

Hart voor Den Haag wil dat het verkeer vanuit wijken als Rustenburg en Transvaal een directe aansluiting krijgt op de snelwegen via de Moerweg en Prinses Beatrixlaan. Deze moet uitgroeien tot een volwaardige Beatrixbaan, vergelijkbaar met de Rotterdamsebaan. “Ook Zuidwest verdient een volwaardige stadsentree. De Beatrixbaan wordt een structurele oplossing voor de enorme druk op de Centrumring. Heel belangrijk voor de toekomst van de stad dat ook deze motie door de raad is aangenomen”, zegt Dubbelaar.

Doorstroming zuidelijke Centrumring veiliggesteld

Met plannen van het college dreigt extra verkeersdruk op wegen als de Binckhorstlaan, Mercuriusweg en Calandstraat. Met deze motie verplicht Hart voor Den Haag het college om maatregelen te treffen vóór 2030, zodat de doorstroming op peil blijft en verkeer niet uitwijkt naar woonstraten. Meinesz: “We beschermen de Centrumring én de leefbaarheid van omliggende buurten. Dit is gezond verkeersbeleid.”

Onderdoorgang Hildebrandplein vóór 2030 realiseren

Een oude belofte wordt eindelijk concreet: de onderdoorgang op het Hildebrandplein. Het college moet uiterlijk in 2026 met een uitgewerkt ontwerp komen en geld zoeken voor realisatie vóór 2030. Dit verbetert de doorstroming vanaf de Vaillantlaan naar de snelwegen, verhoogt de verkeersveiligheid én verbindt Spoorwijk beter met Laakhavens. Dubbelaar: “Deze onderdoorgang haalt een blokkade weg in de stad én in het beleid. Nu doorpakken.”

Onderzoek opwaardering Neherkade met behoud van doorstroming

De Neherkade is een drukke en belangrijke verkeersader, maar bewoners ervaren hinder van geluid en luchtverontreiniging. Hart voor Den Haag diende daarom een motie in om de knelpunten langs de Neherkade in kaart te brengen én te kijken hoe de leefbaarheid verbeterd kan worden, zonder de doorstroming van autoverkeer in gevaar te brengen. Nu de motie door de raad is aangenomen moet het college voor 1 november 2025 met een uitgewerkt voorstel komen waarin zowel verkeersmaatregelen als ecologische en landschappelijke verbeteringen zijn opgenomen. Hierbij wordt ook gekeken naar veilige fiets- en voetgangersverbindingen en krijgt de raad een toetsingskader aangereikt om zelf per maatregel te besluiten bij de begroting. “We willen van de Neherkade geen knelpunt maken, maar juist een voorbeeld van hoe bereikbaarheid en leefkwaliteit hand in hand kunnen gaan”, aldus Dubbelaar.

“Wij maken geen beleid voor modellen, maar voor mensen”

Met deze vijf aangenomen moties heeft Hart voor Den Haag laten zien dat gezond verstand en bereikbaarheid hand in hand kunnen gaan. Geen verkeersmaatregelen zonder draagvlak. Geen woningbouw zonder wegen. “We hebben het college teruggefloten en zelf het initiatief genomen. Geen ideologisch geneuzel, maar oplossingen waar bewoners écht iets aan hebben,” zeggen Meinesz en Dubbelaar eensgezind. “Vandaag vieren we het begin van de terugkeer van realistisch mobiliteitsbeleid in Den Haag.”