Ralf Sluijs: “Internationale bekendheden gaan onze stad op de kaart zetten”
Het stadsbestuur zet zijn zinnen op verdere groei van het toerisme in Den Haag. Daarbij wordt bekeken of populaire influencers vakantiegangers naar de hofstad kunnen lokken. Dit idee van Hart voor Den Haag om de stad online actiever te verkopen, werd breed aangenomen in de raad.
De inzet van de online verleiders is een initiatief van toerismebureau NBTC Holland Marketing. Vorige week trok een zevental influencers uit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië door heel Nederland. Rotterdam en Groningen werden aangedaan, daarna Nijmegen en Arnhem. Ze sloten de week af in ‘cheese valley’ Gouda en de stad Utrecht, schrijft De Volkskrant. Door de aangenomen motie van de grootste partij in de Haagse gemeenteraad, gaat Den Haag ook actief gebruikmaken van de kracht van influencers. “Mooi dat onze motie aangenomen is! Het bereik van populaire, internationale influencers is echt enorm. Zij spreken daarnaast een doelgroep aan die je via de traditionele kanalen bijna niet bereikt”, zegt raadslid Ralf Sluijs, die stelt dat hier voor Den Haag nog een wereld te winnen is. Sluijs: “Stadstrots uitdragen en dat door internationale bekendheden zou een enorme impuls zijn voor het toerisme; een enorm belangrijke banenmotor voor Den Haag”.
Den Haag is de derde stad van het land én de residentiestad van de koning en de regering. Met elf kilometer kustlijn, badplaatsen Scheveningen en Kijkduin en een hoogstaand aanbod van cultuur, winkels en gastronomie hebben we een meer dan rijkgevulde etalage. Benut het potentieel van het online verleiden van toeristen en zet de hashtag #TheHague op de wereldkaart. De Haagse musea, middenstand en horeca gooien de rode loper vast uit”, aldus Sluijs. Nederland werd vorig jaar door reisbijbel Lonely Planet ‘uitverkoren’ in de top 10 van internationale bestemmingen. De wereldberoemde reisgids wil graag nieuwe bestemmingen onder de aandacht brengen. “Daar moet Den Haag prominent in komen, dus moeten we de kans met beide handen aangrijpen om onze mooie stad als nieuwe bestemming in die reisbijbel te krijgen. Het college gaat nu in samenspraak met het NBTC een plan maken om influencers actief te betrekken bij het verkopen van Den Haag als toeristenstad.