Voorzitter,

Allereerst maar eens een hashtag trending maken #teamjanvandegemeente Lof voor de wijze waarop hij – samen met andere burgemeesters van Nederland – strijdt voor meer geld van de landelijke overheid. Hopen dat het bij de beschouwingen aan de overkant niet aan dovemansoren is gericht.

Mijn beschouwing heb ik opgebouwd in een aantal blokjes welke ik vandaag wil aanstippen

Als eerste punt: Meer invloed voor de burger

We zouden op weg naar volgende begrotingen graag meer directe invloed voor de Haagse burgers willen en komen derhalve met zes voorstellen – van top-down naar bottom-up. Als eerste voorstel aan de gemeenteraad doen wij de suggestie om bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 niet alleen op een politieke partij te stemmen, maar tegelijk ook op een aantal onderwerpen.

Op een lijst komen onderwerpen te staan, die bewoners bezighouden, zoals ‘verkeersveiligheid’, ‘sportvoorzieningen’, ‘openbaar groen’, ‘overlast in de wijk’. Die onderwerpen worden stuk voor stuk kort toegelicht op het moment dat de stempassen worden bezorgd. Uit die lijst met onderwerpen, zeg vijftien of twintig, kiest iedere inwoner die mag stemmen er de voor hem of haar belangrijkste drie uit. Als iedereen dat doet, ontstaat er een volgorde van onderwerpen die mensen urgent vinden. Die lijst wordt dan na de verkiezingen opgepakt door de gemeenteraad, de door burgers samengestelde lijst bepaalt mede de politieke agenda. De bevolking heeft hiermee dus meer directe invloed op de agenda van de politiek.

Voorzitter,

Er zijn in ons land al vele burgertoppen. Bij een burgertop worden burgers bij elkaar geroepen om belangrijke thema’s in de wijk of zelfs stad te bespreken. Nu zijn werkgroepen in Den Haag niet nieuw, maar er wordt niet altijd even goed met de uitkomsten omgegaan. Met enige regelmaat stroken de uiteindelijke beleidsbeslissingen namelijk niet met hetgeen de burgers hebben ingebracht. Daarom pleit Hart voor Den Haag voor burgertops die afgesloten worden met een (dwingend) burgerbesluit.

In 2018 heeft HSP-collega Oudshoorn het Actieplan Burgerparticipatie ‘Samen leven is samen kiezen en samen doen’ (RIS297284) gelanceerd. Dit heeft geresulteerd in het feit dat in de huidige begroting bij Stadsdelen staat vermeld dat ‘bewoners meer invloed krijgen op de besteding van (wijk)budgetten. Heel mooi! In veel andere plaatsen in Nederland (en daarbuiten) zien we burgerbegrotingen ontstaan. In de meeste gevallen, zoals ook in het Haagse, gaat het om een (klein) gedeelte van de gemeentebegroting, waarover de inwoners beslissen. Soms is dat in buurten opgesplitst, soms gaat het om een hele stad. Inwoners dienen voorstellen in of dragen voorstellen aan, en via een stemming wordt bepaald welke voorstellen worden uitgevoerd.

Wij stellen voor om Haagse burgers in de gelegenheid te stellen een burgerbegroting over de hele 100% van de begroting op te stellen. Ons voorstel is niet om de uitkomst bindend te maken, maar om als spiegel te dienen voor onze volksvertegenwoordiging. Er komt daardoor dialoog tussen bestuur en samenleving. Als politiek en bestuur teveel gaan afwijken, zeker als zij dit doen zonder gegronde motivatie, zal de kiezer dit ongetwijfeld betrekken bij het uitbrengen van zijn volgende stem. Als de dialoog over de afwijkingen zorgvuldig gebeurt, draagt dit bij aan het vertrouwen in de politiek.

Voorzitter,

Den Haag moet wars zijn van een bestuur dat van bovenaf alles beslist. Daarom moet het burgers mee laten beslissen. De oordelen en adviezen van burgers moeten meegenomen worden in nieuw beleid. Hart voor Den Haag pleit voor het instellen van een Haagse burgerjury. De leden van de burgerjury gaan het beleid van het college na afloop van het begrotingsjaar beoordelen en stuurt mee op de totstandkoming van de nieuwe begroting. Ons voorstel is dat die burgerjury bestaat uit 150 Hagenaars, die een afspiegeling vormen van de Haagse samenleving. Een andere manier om burgers veel meer directe invloed in hun wijk of stadsdeel te geven voorzitter, is inspraak via app. Hart voor Den Haag zou graag zien dat de gemeente via een speciale app bewoners een pushbericht stuurt als het hun mening wil weten over bijvoorbeeld speelvoorzieningen of de herinrichting van een straat.

De luiken moeten open voorzitter, Een moderne overheid werkt aan een ambtelijke organisatie die ramen en deuren open heeft staan. Ambtelijke medewerkers werken niet vanuit procedures en regels, maar zetten het maatschappelijk vraagstuk centraal. Dat doen zij in samenspel met de betrokken in de samenleving: de aanvrager van een vergunning, het bestuur en de leden van een sportvereniging, de beheersers van de buurtwhatsapp of de ondernemersvereniging van het berdrijventerrein. Een vraag alleen met een schamel ‘nee, dat kan niet’ antwoorden, is niet voldoende. Inzicht krijgen in de onderliggende vraag, betrokkenen bijeenbrengen, samen buigen over de oplossing, ruimte maken voor maatwerk, meedenken en meebesturen, actief communiceren; dat zijn de kenmerken van een moderne organisatie.

In de gemeente Heerhugowaard wordt het begrip ‘omgekeerde toets’ gebruikt. Hier wordt onder verstaan dat niet de regels centraal staan, maar het vraagstuk dat opgelost moet worden. Niet de systeemwereld, maar de leefwereld. Dat zal voor een regelgestuurde organisatie een omkering van jewelste zijn. Het betekent dat medewerkers soms voorstellen doen die buiten de regels vallen, maar die het vraagstuk wel pragmatisch oplossen. Niet langer meer de geldende regels in het eigen afgebakende domein afvinken, maar kijken naar wat er nodig is om de stad en haar burgers vooruit te helpen.

Voorzitter, om genoemde voorstellen gerealiseerd te krijgen bied ik u hierbij het initiatiefvoorstel ‘Gooi die luiken open’ aan

Economie

“Krankzinnig”, dat is de typering van Hart voor Den Haag op de geplande miljoenenbezuinigingen op economie. Structureel gaat er – jaar op jaar – miljoenen bezuinigd worden op het versterken van de Haagse economie. Een economie, die door corona, toch al in het slop is geraakt en door het college de genadeklap toegediend krijgt. De vier miljoen die het stadsbestuur incidenteel wil inzetten zijn niet geoormerkt. “De plannen blijven vaag, terwijl de bezuinigingen worden doorgevoerd op activiteiten die de stad geld opleveren”, aldus Marco Esser van The Hague & Partners. Hij wijst op het werven van bezoekers, het werven van congressen en het werven van bedrijven. Investeringen waarvan ook de Rekenkamer heeft gesteld dat ze goed zijn voor Den Haag. Deze bezuinigingen kost de gemeente vele malen meer dan het oplevert. Het scheelt miljoenen aan economische bestedingen en kost honderden Hagenaars hun baan, zeker ook aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Bovendien doe je met bezuinigingen alle investeringen van de laatste jaren teniet.

Niet alleen The Hague & Partners luidt als een malle de noodklok; ook het Hoteloverleg, werkgeversvereniging VNO-NCW, het MKB Den Haag, de toerismesector (PIT), Koninklijke Horeca Nederland en de onafhankelijke denktank Economic Board The Hague vrezen het ergste voor de Haagse economie.

Om in ieder geval 2021 op een economisch verantwoorde manier door te komen de volgende motie

Motie: vier miljoen labelen aan bestaand Economisch beleid

Constaterende dat het college voornemens is om elk jaar vier miljoen euro te bezuinigen op het economisch budget,

Constaterende dat het stadsbestuur heeft besloten om voor volgend jaar deze bezuinigingen eenmalig met vier miljoen te compenseren,

Constaterende dat The Hague & Partners vaststelt dat ‘het volstrekt niet helder is waar de gemeente dit geld voor gaat inzetten’ en ‘dat de plannen vaag blijven, terwijl de bezuinigingen worden doorgevoerd op activiteiten die de stad geld opleveren. Het gaat dan om het werven van bezoekers, het werven van congressen en het werven van bedrijven’.

Van mening dat wij in Den Haag niet zijn van ‘penny wise, pound foolish’,

Verzoekt het college om:
nu pas op de plaats te maken en de besteding van de vier miljoen euro aan incidentele (corona)compensatie voor de bezuinigingen op economie mét de branchepartijen in te zetten, teneinde voor de voor 2021 geplande bezuinigen met een jaar op te schuiven;
de Raad voor de definitieve behandeling van de begroting over de uitkomsten van dit overleg te informeren
En gaat over tot de orde van de dag,

De Mos

______________________________

Voorzitter,

Tijd voor nog een lesje economie. In de economie is de knop arbeidsaanbod er één waaraan beleidsmakers kunnen draaien om groei te bevorderen: Dit zeg ik niet voorzitter, maar Rabobankdirecteur Barbara Baarsma, die oproept tot investeringen. Zij roept daarbij nadrukkelijk op om ook te investeren in cultuur: “Cultuur is niet alleen leuk en verrijkend, maar ook in economisch opzicht onmisbaar”, aldus Baarsma tegenover Het Parool. Nou voorzitter, We hebben in onze stad een kansenparel, waarvan wordt gezegd: “Als de stad deze eenmalige kans niet pakt, als ze dit fantastische plan niet voor elkaar krijgt, dan is het de blunder van de eeuw.” Dit citaat was van Benno Tempel, Directeur van Escher in het Paleis, tegenover AD Haagsche Courant. En ik heb het natuurlijk over het plan om een groot Escher Museum, met hotel, in de voormalige Amerikaanse ambassade aan het Lange Voorhout te realiseren.

Dat plan was financieel niet haalbaar berichtte wethouder Bruines ons begin april. Maar ze zei ook en ik citeer:

  • Ik vind het heel jammer;
  • Dat het niet doorgaat, ligt zeker niet aan de kwaliteit van de plannen;
  • Ook wij zouden graag een Escher Museum in de oude ambassade zien;
  • Het stadsbestuur wil nog steeds een culturele publiekstrekker;
  • Voor het zomerreces zou er meer duidelijkheid moeten komen.

Dat is niet gelukt: we zien wel een reservering van 2,5 miljoen bij stadsontwikkeling, waar we graag meer over willen weten. Daarom de volgende motie:

Motie Stand van zaken Plannen Escher Museum

Constaterende dat het stadsbestuur een plan voor het Escher Museum met hotel in de voormalige Amerikaanse ambassade begin april heeft afgeblazen, maar in de begroting wel 2,5 miljoen gereserveerd heeft in Programma 13 (Stadsontwikkeling),

Van mening dat de verhuizing van Escher naar de voormalige Amerikaanse ambassade leidt tot bijna een verdubbeling van het aantal bezoekers; van 160.000 naar 300.000 per jaar;

Van mening dat het zelden voorkomt dat er in de binnenstad zo’n monumentaal pand op zo’n fantastische locatie vrijkomt en dat de gemeente Den Haag daar een grote publiekstrekker als het Escher Museum in kan zetten,

Constaterende dat het college heeft aangegeven om voor het zomerreces met meer duidelijkheid te komen over hoe het nu verder moet, met daarbij de opmerking dat het stadsbestuur nog steeds een ‘culturele publiekstrekker’ wil in het gebouw, maar dit helaas niet is gebeurd,

Verzoekt het college om voor de definitieve behandeling van de begroting duidelijkheid te geven over de plannen van het stadsbestuur om;
a) een Museumkwartier te realiseren waarbij men internationaal de spreekwoordelijke vingertjes kan aflikken,
b) het pand van de Amerikaanse ambassade cultureel te bestemmen, waarbij recht wordt gedaan aan de uitspraak van het college dat ook zij graag een Escher Museum ziet;

En gaat over tot de orde van de dag,

De Mos

______________________________

Voorzitter,

Zo’n geweldige andere banenmotor ten tijde van crisis is de realisatie van Plopsa. Er waren plannen voor een overdekt waterpark, met daarbij- we hebben een tekort aan zwemwater in het Haagse – de realisatie van een wedstrijdbad. Als er genoeg ruimte is, wilde Plopsa daar ook nog een indoor attractiepark bij. Banen, banen en nog eens banen. De gemeente bevestigde dat er gesproken werd met Plopsa over de bouw van een waterpark. Den Haag zou een haalbaarheidsonderzoek doen.

“Dat wachten we af voor de volgende stap wordt gezet”, aldus een woordvoerder in november tegenover het AD.

Voorzitter,

We zijn bijna een jaar verder en het muisstil, een motie.

Motie Haalbaarheidonderzoek Plopsa

Constaterende dat Plopsa plannen had voor het bouwen van een overdekt waterpark en bij – voldoende ruimte – een indoor attractiepark,

Van mening dat deze plannen goed zijn voor o.a het toerisme (bezoekersaantallen), de werkgelegenheid, maar ook voor het realiseren van extra zwemwater, waaronder ook een wedstrijdbad,

Constaterende dat Plopsa-directeur Steve van den Kerkhof heeft gesteld dat Plopsa op zoek is naar een locatie in Nederland, maar dat zij geen jaren kunnen wachten met het maken van een keuze en dat zij hopen voor het einde van het jaar (2019) duidelijkheid te hebben,

Voorts constaterende dat de gemeente in november 2019 heeft gesteld bezig te zijn met een haalbaarheidsonderzoek

Verzoekt het college voor de definitieve behandeling van de begroting te komen met het haalbaarheidsonderzoek, ten einde voor de deze begroting de goede beslissingen te kunnen nemen,

En gaat over tot de orde van de dag,

De Mos.

_____________________________

Veiligheid

Voorzitter,

Korte vraag: Hoe zit het met het beveiligen van onze monumenten? Camerabewaking voor het Indisch monument? Een groot punt van zorg voor Hart voor Den Haag is het schreeuwende politietekort; in onze stad komen we 400 agenten tekort. We hebben een discussienota ‘roeien met de riemen die we hebben’ een aantal voorstellen gedaan om meer politiecapaciteit vrij te spelen. Oud-burgemeester Remkes stond niet afwijzend tegenover de 10 voorstellen. Echter: de discussienota ligt sinds begin van dit jaar stof ligt te happen in één der spelonken van dit huis, terwijl de tekorten onverminderd groot zijn gebleven. Vraag aan de burgemeester; wat is hiervan de status?

Ook was er de toezegging van het college om zorgpersoneel – politieagenten en leraren, u weet wel van de afdeling: schrielijk tekort voorrang te verlenen op een woning. Wat is hiervan de status? Bij de vorige begrotingsbehandeling heeft mijn partij haar zorgen geuit over het groeiende wapenbezit onder jongeren, en dan met name het messenbezit. Hoe zit het in dat kader met de volgende gedane toezeggingen :

– Om een analyse te maken en onderzoek te doen naar de problematiek en wapenbezit onder jongeren;

– Er zou overlegd worden met de Rotterdamse burgervader om te zien hoe zijn plan om ouders verantwoordelijk te maken voor wapenbezit bij minderjarige kinderen overgenomen kon worden;

– Er zou overlegd worden met schoolbesturen om het wapenbezit onder jongeren te bespreken;

gedaan: maar verder dan op basis van een inventaristie wordt bepaald of er extra interventies nodig zijn, komen we niet

Wat zijn hiervan de uitkomsten?

We hebben destijds ook het opkomende fenomeen drillraps op de agenda gezet; u weet wel de beefs waarin wordt opgeroepen tot geweld. We hebben deze zomer op de Scheveningse Pier kunnen zien waar dit toe geleid heeft; een dodelijk steekincident. Hoe zit het met de toezegging om te komen tot een zwarte lijst drillrapers?

Voorzitter,

Wat onze partij en bewoners al eerder concludeerden, is dit weekend bevestigd in AD Haagsche Courant door onderzoeksbureau TNO: De rellen en ongeregeldheden van afgelopen zomer, onder andere in de Schilderswijk en op Scheveningen,
werden door ophitsers mede mogelijk gemaakt door social media. Binnen mum van tijd zijn grote relschoppers te mobiliseren of wordt er tussen rivaliserende bendes afgesproken om elkaar te ontmoeten.

Voorzitter,

Welke stappen gaat dit stadsbestuur ondernemen om influencers die oproepen tot geweld strafrechtelijk te vervolgen? Welke middelen worden daar in de begroting voor gerealiseerd? En hoe ziet het college de verantwoordelijkheid van social mediagiganten zoals Instagram, Snapchat, WhatsApp en TikTok? Wil het college in gesprek gaan met deze giganten? Ziet het college mogelijkheden om social mediagiganten die oproepen tot geweld niet blokken te sanctioneren?

Voorzitter,

De Sportadviesraad trekt aan de bel over over de impact van de coronacrisis op het verenigingsleven; organisatorsisch en financiel

Mijn fractiegenoten staan te trappelen om de begroting nader met u te bespreken en zullen daarbij, zoals u van ons gewend bent, u daarbij met een positief kritisch geluid tegemoet treden.