Voorzitter,

Vorige week een commissievergadering gehad; bleek dat mijn gewaardeerde collega Dubbelaar daar zowat alle minuten van de al veels te karige spreektijd had opgesnoept.

Daardoor kwam een zeer belangrijk item niet goed tot zijn recht: de verkeersveiligheid in deze stad.

En juist daarover krijgen wij vanuit de burgerij veel tips, opmerkingen en zorgen.

Vanuit het Wateringseveld horen wij van het bewonersplatform dat de Laan van Wateringseveld door menig automobilist als racebaan wordt gebruikt.

Daarom de volgende motie

Verzoekt het college daar een snelheidsmeter te plaatsen, teneinde een positieve gedragsverandering bij te hard rijdende automobilisten te realiseren

 

Ook in Wateringseveld aandacht voor het kruispunt Oosteinde / Doddendaallaan.

Een volgens bewoners gevaarlijk kruispunt waar dagelijks vele fietsers oversteken.

De combinatie auto’s op het Oosteinde en fietsers vanuit de Doddendaallaan is volgens gebruikers een gevaarlijke.

Heeft de wethouder de bereidheid om dit kruispunt te monitoren en – in overleg met het bewonersplatform –  te bezien of er mogelijkheden zijn om dit kruispunt veiliger te maken?

 

Voorzitter,

Door de afsluiting van de Nieuwe Parklaan is er meer verkeer dat door de Badhuisweg rijdt; helaas rijdt dat verkeer vaak te hard.

Ziet de wethouder de mogelijkheid om hier tijdelijk een snelheidsmeter neer te zetten? Graag een reactie.

Van omwonenden in het centrum hoor ik klachten over een verkeerd afgesteld verkeerslicht. Bij de verkeerslichten bij het Sint Bernhardviaduct kruising Nieuwe Haven is het voor voetgangers telkens weer een uitdaging om ongeschonden de overkant te halen. Kan de wethouder hier eens naar kijken?

Ook vanuit het centrum: Een roep om een oversteekplaats vooral voor schoolgaande kinderen bij het bruggetje van de Boomsluiterskade tegenover de AZIVO-apotheek; nu schijnt het oversteken door het ontbreken van zo;n oversteekplaats erg gevaarlijk te zijn.

 

Voorzitter,

Voor zover ik begrepen heb, is het stadsbestuur nog niet in actie gekomen om de gevaarlijke kruispunten Maartensdijklaan / Meppelweg en Maartensdijklaan / Hengelolaan aan te pakken.

Hoe zit dat?

De bewoners schreeuwen om de aanleg van een rotonde bij de kruising Maartensdijklaan / Meppelweg; dat zou een einde moeten maken aan de reeks van ongelukken. Hoe staat de wethouder daarin?

 

Voorzitter,

Om auto-chaos bij scholen te voorkomen zet het stadsbestuur in om het auto-parkeren, het halen en brengen op een zo veilig mogelijke wijze plaats te laten vinden, onder andere door het ordenen en inrichten van betreffende straten.

Alweer een poosje geleden pleitte mijn fractie voor het aanleggen van zoen- en zoefstroken; destijds een idee dat werd omarmd door het college.

Wat is de status van de aanleg van deze zoen- en zoefstroken – waar zijn ze gekomen en waar moeten ze nog komen?

 

We blijven even bij scholen. Het CDA stelt terecht dat verkeersbrigadiers een perfect hulpmiddel zijn om Haagse basisschoolleerlingen veilig op school te laten komen. De Van Heersma-Buma getrouwen stellen ook dat het moeilijk is voor scholen om vrijwilligs te vinden die het klaar-over werk kunnen doen.

Wij van Groep de Mos zijn nooit te beroerd om te helpen.

Wat zou het goed zijn om groep 8 leerlingen hierin te betrekken; zo leren zij ook meteen wat het nemen van verantwoordelijkheid is.

Daarom de volgende motie

Verzoekt het college om in overleg met de scholen de mogelijkheden te onderzoeken hoe groep 8 leerlingen ‘opgeleid’ kunnen worden als klaar-overs teneinde de jongere basisschoolleerlingen te helpen bij het veilig oversteken en de raad te informeren over de uitkomsten

 

Voorzitter,

Terwijl de stad en daarmee het autogebruik groeit, is de inzet van dit college gericht op automobilist-je pesten.

Overal worden wegen versmald, hetgeen de doorstroming enorm verslechterd, maar ook gevaar oplevert.

Hulpdiensten krijgen met al die versmalde wegen minder gelegenheid om in geval van nood te passeren. In geval van laden en lossen zijn deze smalle wegen vrijwel direct geblokkeerd en is inhalen geen optie meer.

Daarom de volgende motie

Verzoekt het College de versmalde wegen te monitoren, de bevolking van Den Haag hierbij middels enquêtes te betrekken en de raad over de uitkomsten te informeren

 

Voorzitter,

Dan hebben we van een actieve bewoner een klacht gehad over de verkeersonveilige situatie op de kruising Lozerlaan / Escamplaan.

Voor fietsers die over dit fietspad rijden van oost naar west, dus richting Kijkduin, stopt dit fietspad bij deze kruising voor doorgaand verkeer.

Er is op dit punt geen recht doorgaande oversteekmogelijkheid voor fietsers in oost-west richting, terwijl fietsers die in west-oost richting richting rijden wel een oversteekmogelijkheid hebben, voorzien van verkeerslichten.

Voorzitter,

Groep de Mos ziet graag een einde komen aan deze gevaarlijke verkeerssituatie, op een traject waar veel fietsers op de pedalen trappen.

Daarom de volgende motie

Verzoekt het college te komen met een oplossing voor de verkeersonveilige situatie op het kruispunt Lozerlaan / Escamplaan en de raad te informeren hoe zij dit gaat doen,

 

Voorzitter,

Dan maken we even een sprongetje naar Segbroek, naar de nieuwe ovonde Valkenboslaan / Weimarstraat

Van bewoners aldaar krijgen we te horen dat deze onduidelijke ovonde leidt tot verkeersgevaarlijke situaties; zo weten voetgangers de aangebrachte zebra’s niet te vinden.

Vraag aan de wethouder: Wil hij deze ovonde gaan monitoren en in overleg treden met bewonersorganisaties en winkeliersverenigingen aldaar om te bezien of er zich inderdaad onveilige situaties voordoen en zo ja, hoe deze opgelost kunnen gaan worden, bijvoorbeeld met het eventueel aanbrengen van stoplichten?

We zien uiteraard graag een terugkoppeling tegemoet.

 

Voorzitter,

Waar mijn fractie een broertje dood aan heeft is onduidelijkheid!

Eén van de meest onduidelijke situaties is toch wel het kruispunt Spui;

zo’n beetje alle soorten voertuigen, inclusief de benenwagen, komen daar voorbij, met alle gevaarlijke gevolgen van dien.

Daarom een motie

Verzoekt het college te komen met een voorstel om het kruispunt Spui overzichtelijker en veiliger te maken en de raad hierover te informeren,

Voorzitter,

Wat zal helpen tot een stukje duidelijkheid zijn verschillende kleurmarkeringen of onderscheidend wegdekmateriaal tussen auto- fiets- en looppaden

Het al genoemde Spui, de Grote Marktstraat, maar ook elders in de stad, zoals bij de kruising Soestdijksekade / Schaarsbergenstraat en op de Volendamlaan zijn verschillende wegen helemaal niet herkenbaar voor wie ze bedoeld zijn.

Daarom een motie

Verzoekt het college er in het vervolg voor te zorgen dat er kleurmarkeringen en / of onderscheidend wegdek materiaal wordt gebruikt bij het aanleggen of herinrichten van wegen, zodat voor een ieder duidelijk is welk deel van de weg voor auto’s, fietsers en voetgangers is,

We roepen het stadsbestuur voorts op om te komen tot oplossingen voor de huidige onduidelijke locaties. Graag een reactie!

 

Voorzitter,

Wist u al dit ik een heerlijk leven heb?

Leuk werk en in het weekend als single vader de verantwoording voor het liefste meisje in de wereld; mijn dochter!

Gedurende mijn werkbezoeken met die kleine meid aan voornamelijk speeltuinen, heb je natuurlijk ook aanspraak met het moedervolk.

En wat weten die dames veel; ze leren mij het aanbrengen van vlechten, houden mij op de hoogte van de laatste buurtroddels en ze voorzien mij van bruikbare tips.

De laatste tip gaat over het schrikbeeld dat je in de straat spelend kind kan worden geschept door een te snel rijdende auto.

De moeders zouden graag – via buurtcomités – de mogelijkheid krijgen om in kinderrijke buurten in overleg met de gemeente waarschuwingsborden ‘hier wonen en spelen kinderen’ aan te brengen, zodat snelheidsduivels bewust worden gemaakt van de mogelijke gevolgen van hun racegedrag.

Daarom de volgende motie:

Verzoekt het college het voor buurtcomités makkelijker te maken een aanvraag voor een (tijdelijk) waarschuwingsbord voor kinderrijke straten in te dienen en de raad te informeren hoe deze buurtcomités wegwijs worden gemaakt bij het aanvragen.

 

Voorzitter,

Dan iets waar ik al 6 jaar om zeur; een veilige wandeltocht van Randstadrailhalte Forepark richting ons geliefde ADO Den Haag.

Nu lopen supporters, bij het ontbreken van een voetpad op een deel van dit traject, massaal over het fietspad, hetgeen leidt tot verkeersonveilige situaties voor zowel voetgangers als fietsers.

Het liefst zou mijn fractie een groengele wandelpromenade zien, met allerhande stands met ADO fan-artikelen en wat dies meer zij. De naam Donau mag ook worden veranderd in de Aad Mansveldlaan of iets dat daarop lijkt.

John van Zweden bood op Twitter al groengele verf aan en Sjaak Bral wil graag mee helpen schilderen;

wethouder De Bruijn en ondergetekende  zagen onder genot van een gerstenat of wat dat het goed was.

Wat een heerlijk mijmermomentje weer .

Maar laat ik vandaag bescheiden zijn en alleen pleiten voor een voetpad; iets waar de PvdA in de periode 2006-2010 ook om vroeg.

Daarom een motie:

Verzoekt het College het ontbrekende deel van het voetpad tussen Randstadrailhalte Forepark en het ADO-stadion eindelijk aan te leggen, zodat zowel fietsers als voetgangers op een veilige manier van en naar het stadion kunnen.

 

We blijven nog even bij verf voorzitter, na de groengele verf nu even de witte kleur.

We vinden het fijn dat de wethouder heeft toegezegd de handjes uit de mouwen te steken om de slecht zichtbare zebra’s in de stad weer heerlijk, helder wit te schilderen.

We blijven graag op de hoogte van dit schilderwerk en roepen de bewoners van de stad op slecht onderhouden zebra’s te melden.