Voorzitter,

We spreken dus over bestemmingsplan Steenzicht en Ruimzicht.

Dit bestemmingsplan maakt de ontwikkeling mogelijk van ruim driehonderd woningen.

Hart voor Den Haag is tegen dit raadsvoorstel.

Ik vertel u graag waarom.

De ontwikkeling van deze woningen zorgt voor een verdichting van ruim 270%.

Het grootste pijnpunt voor Hart voor Den Haag is de invulling van de parkeerbehoefte.

De parkeerbehoefte van zoveel woningen is 292 parkeerplaatsen.

Voorzitter,

Het college weet dat er onvoldoende parkeerplaatsen voorzien zijn bij deze ontwikkeling.

Het college weet van de parkeerproblemen die ontstaan door deze ontwikkeling.

Voorzitter,

Het college had kunnen kiezen voor het realiseren van meer parkeerplaatsen.

Het college had kunnen kiezen voor een kleiner programma om de parkeerbalans passend te maken.

Wat het college dan wel doet om de parkeerbalans passend te krijgen??

Dat leg ik u graag even uit.

Op 7 oktober 2021 werd de Nota parkeernormen Den Haag 2021 (RIS 309940) aangenomen.

Met 26 zetels van de ChristenUnie, de SP, het CDA, D66, GroenLinks, de PvdA en de VVD.

Door deze rampzalige parkeernota kan het college nu sturen op minder parkeerplekken.

Deelmobiliteit, zogenaamd dubbelgebruik, ontheffingen.

Het is een ramp!

Het is nog niet voldoende, dus wat heeft het college bedacht?

Ze willen betaald parkeren invoeren om de parkeerbehoefte te verkleinen.

Voorzitter,

Het is algemeen bekend dat Hart voor Den Haag niet enthousiast is over betaald parkeren.

Wat hier nog het meeste steekt is het voornemen van dit college, D66, CDA, GroenLinks de PvdA en de VVD, om betaald parkeren in te voeren in heel Den Haag Zuidwest.

Het huwelijk tussen vijf partijen moet betaald worden!

Voorzitter,

het gemiddelde inkomen per inwoner in de wijken Bouwlust en Vrederust (€ 19.500), Morgenstond (€ 21.000) en Moerwijk ( € 18.200) behoort tot de laagste van Den Haag.

Toch weer een extra rekening vanuit het stadhuis?!

Voorzitter,

de bewoners in de wijken Bouwlust, Vrederust, Morgenstond en Moerwijk (Den Haag Zuidwest) zitten niet te wachten op betaald parkeren.

Daarom de motie Geen betaald parkeren in Zuidwest

Verzoekt het college, om geen parkeerregime (betaald parkeren) in te voeren in Den Haag Zuidwest,

En gaat over tot de orde van de dag.

Voorzitter,

In stadsdeel Escamp wonen 128.967 inwoners.

Daarvan 98.519 kiesgerechtigden.

Hiervan zijn 30.321 mensen naar de stembus gegaan.

Wij noemen dat een opkomstpercentage van 30,78%.

Slechts 30.000 van de 130.000 inwoners is gaan stemmen.

Voorzitter,

Als ik inzoom op de wijk Bouwlust, dan wordt het nog veel gekker.

In de wijk Bouwlust hebben Denk en Hart voor Den Haag samen, meer stemmen gehaald dan de vijf coalitiepartijen bij elkaar.

Slechts 1730 van de 20.000 mensen in Bouwlust hebben op de autohaat van D66, CDA, GroenLinks de PvdA en de VVD gestemd.

Voorzitter,

Het is gewoon een feit dat een hele ruime meerderheid niet voor autohaat heeft gekozen.

Omdat ik echt wel in het coalitieakkoord gelezen heb dat D66, CDA, GroenLinks de PvdA en de VVD het voornemen hebben om betaald parkeren in Zuidwest uit te rollen, het volgende voorstel.

Onderzoek dan allerminst het draagvlak voor deze absurde plannen.

Daarom de motie Eerst draagvlakonderzoek in Zuidwest

Verzoekt het college,

om eerst het draagvlak over een parkeerregime (betaald parkeren) te onderzoeken bij de bewoners in Den Haag Zuidwest en de raad hierover te informeren,

En gaat over tot de orde van de dag.

Daar wil ik het bij laten.