Ralf Sluijs: “Triest dat hardwerkende ondernemers hun levenswerk zo in rook zien opgaan”

Na tien jaar heeft slagerij Beijk aan de Veenkade per direct de deuren gesloten. Zo meldt Den Haag FM. Na een storing in het koelsysteem en de vele wegwerkzaamheden in de Torenstraat besloten Mandy en Kai de zaak te sluiten. Hart voor Den Haag steekt de ondernemers een hart onder de riem en herhaalt haar pleidooi voor nadeelcompensatie voor ondernemers bij uitloop van gemeentewerkzaamheden.

“Ondernemers vragen niet om continue werkzaamheden voor de deur maar betalen wel altijd de rekening. In dit geval zelfs de hoogste prijs: hun bedrijf, hun levenswerk”, zegt raadslid Ralf Sluijs die de frustraties van het ondernemersduo goed begrijpt. “Van de ondergrondse autogarage, tot een nieuwe riolering en nu de brede tram waarvoor de halve stad opengetrokken wordt. Het houdt natuurlijk wel een keer op na zware coronajaren en nu een praktisch onbereikbare winkel”, stelt Sluijs die namens Hart voor Den Haag (wederom) pleit voor een nadeelcompensatiefonds voor ondernemers.

‘Ondernemers vergeten’
De grootste partij is van mening dat ondernemers, die overlast ondervinden van gemeentelijke werkzaamheden, stelselmatig vergeten worden. “Werkzaamheden zijn uiteraard nodig maar betrek ondernemers erin en zorg voor compensatie bij uitloop. Keer op keer zien we het misgaan en staan hardwerkende mensen met hun rug tegen de muur. Ondernemers zijn vogelvrij op dit moment”, zegt Sluijs die ook stelt dat nadeelcompensatie de gemeente niet persé geld hoeft te kosten. “Op een Nadeelcompensatiefonds moet vooral aanspraak gemaakt kunnen worden bij uitloop van werkzaamheden. Dat kan de gemeente opnemen in de aanbesteding en de aannemer moet dat betalen zodra er sprake is van uitloop. Een extra stok achter de deur om afspraken na te komen, compensatie wanneer de deadline niet gehaald wordt en en het kost de gemeente nagenoeg niks”, besluit Sluijs.

Hart voor Den Haag pleit via schriftelijke vragen aan het college voor een stadsbrede nadeelcompensatie voor ondernemers.