Lokale partij heeft grote zorgen over afdoening van bijzondere bijstandsaanvragen: Termijn van acht weken wordt te vaak en langdurig overschreden

Enige tijd geleden heeft Groep de Mos / Ouderen Partij met een aangenomen motie het college opgeroepen de dienstverlening van de gemeente te verbeteren. Dienstverlening is meer dan netjes de telefoon beantwoorden en te reageren op vragen van de burgers. Dat betekent ook dat de gemeente zich aan de wet moet houden. Zo moet over verzoeken voor bijzondere bijstand binnen acht weken de aanvragen worden geïnformeerd over de toekenning. Raadslid Lex Kraft van Ermel: “Helaas hoor ik weer dat de wettelijke termijnen nog steeds niet worden gehaald.” Uit de ombudspraktijk blijkt dat ten aanzien van bijzondere bijstand vele extra maanden wordt genomen. Zelfs een reactie of een verklaring is de gemeente te veel”.

Freek uit Loosduinen

Een schrijnend voorbeeld daarbij is de aan MS-lijdende Freek uit Loosduinen. Zijn mentor en bewindvoerder zette afgelopen week een noodkreet op FaceBook. Vier maanden na het aanvragen van de bijzondere bijstand heeft de gemeente nog niets van zich laten horen.

Kraft van Ermel: “Zo ga je niet met mensen om!”

In de zomer 2015 heeft Groep de Mos een aangenomen motie ingediend die het college opdraagt dat bij dienstverlening de menselijke maat centraal moet staan. “Dienstverlening moet gericht zijn op het geven van advies en hulp. De klachten over de afdoening van bijzondere bijstand duiden op het negeren van deze motie door het Haags college en dat is onaanvaardbaar”, aldus Kraft van Ermel.

Schriftelijke vragen

Overeenkomstig art 30 van het Reglement van Orde stelt ondergetekende de volgende vragen aan de voorzitter van de Haags gemeenteraad.

Bent u bekend met de afdoeningstermijnen voor de afdoening van de aanvragen bijzondere bijstand?
Bent u bekend met klachten dat niet aan de wettelijke termijn van afdoening wordt voldaan? Wat vindt u daarbij van het relaas van de aan MS-lijdende Freek die al vier maanden op uw reactie   moet wachten aangaande zijn aanvraag voor bijzondere bijstand (1)?
Wat zijn de redenen dat niet aan de wettelijke termijn van afdoening wordt voldaan? Graag een toelichting.
Hoe worden aanvragers geïnformeerd dat niet binnen de wettelijke termijn van afdoening kan worden voldaan?
Kunt u een overzicht over 2015 geven van de aantallen aanvragen bijzondere bijstand , de aantallen die binnen de wettelijke termijn van acht weken zijn afgedaan en de redenen waarom overige aanvragen niet binnen de wettelijke termijn zijn afgedaan. Zo neen, waarom niet?
Hoe verhouden de klachten dat niet wordt voldaan aan de wettelijke termijn zich tot mijn aangenomen motie “Dienstverlening moet de mens omarmen”? (RIS 283683)
(1) https://www.facebook.com/jos.burgwal.7/posts/905156686269968?pnref=story