1 september 2020 Beantwoording Schriftelijke vragen gratis gemeentelijk noodnummer voor mensen met krappe beurs

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het raadslid Janice Roopram (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) de volgende vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

Het telefoonnummer waarop diverse afdelingen van de gemeente bereikt kan worden, 14070, is een betaald nummer, waarvan de kosten voor rekening van de beller komen. Op zich geen probleem, maar wel voor de kwetsbare groep armen die afdelingen zoals “Werk en Inkomen” voor de bijstandsuitkering, of “Schuldhulpverlening”, willen bellen. Deze groep maakt veelal gebruik van een prepaidkaart en door de vaak lange wachttijden raakt het beltegoed op.

1).Is het college bekend met de vaak lange wachttijden aan de telefoon, zeker op dagen waarop de uitkeringen uitbetaald worden?

2).Is het college met ons van mening dat juist de kwetsbare groepen armen hierdoor hun beltegoed kwijtraken en ze daardoor telefonisch van de buitenwereld afgesneden worden? Zo nee, waarom niet?

3).Hoeveel wordt er gebruik gemaakt van de gemeentelijke afdelingen en hoe functioneert de loketfunctie momenteel?

4).Is het college bereid om te onderzoeken of er een mogelijkheid bestaat om bijvoorbeeld voor de afdelingen “Werk en Inkomen” en “Schuldhulpverlening” een gratis noodnummer in te voeren en zo nee waarom niet?
Het rechtstreeks bereiken van de behandelaar van het eigen dossier is vaak onmogelijk waardoor er steeds weer opnieuw doorverbonden wordt en het beltegoed snel op is.

5).Is het college bereid om op bij correspondentie en uitkeringspecifcaties een voor de hulpbehoevenden met een krappe beurs een gratis rechtstreeks nummer van de behandelaar te gaan vermelden? Zo nee, waarom niet?

 

Janice Roopram

Hart voor Den Haag/Groep de Mos