Overeenkomstig artikel 30 van het Reglement van orde stelt raadslid Janice Roopram (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.
Volgens een nieuw *protocol van KNV en vakbonden FNV en CNV kan het leerlingenvervoer in het speciaal basisonderwijs vanaf 11 mei plaatsvinden zoals dat vóór de coronacrisis ook gebeurde. De kinderen hoeven onderling geen afstand te houden. Het is ook niet nodig om te werken met afscheidingsschermen of persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals mondkapjes. Ouders moeten wel op afstand blijven en betrokken partijen krijgen het advies om te komen tot een werkwijze waar iedereen zich prettig bij voelt. Ouders van kinderen in het speciaal onderwijs maken zich zorgen maar ook de chauffeurs.
1. Kan het college aangeven hoe het leerlingenvoer (**Trafficon) voor speciaal onderwijs zal worden ingericht vanaf 11 mei?
2. Zijn de signalen van zorgen bij ouders van kinderen in het speciaal onderwijs maar ook de chauffeurs bekend bij het college? Zo ja, kan het college deze signalen omschrijven en wat is de aanpak van het college. Zo nee, is het college bereidwillig om de zorgen bij zowel ouders als personeel te onderzoeken en deze bevindingen mee te laten wegen in het opnieuw inrichten van het leerlingenvervoer in het speciaal onderwijs?
3. Bij speciaal leerlingenvervoer zetten de chauffeurs de kinderen in een rolstoel vast. Sommige kinderen kunnen net zelf instappen of zichzelf vastzetten. Deelt het college onze mening dat het voor zowel de kwetsbare kinderen als voor de chauffeurs van cruciaal belang dat er voorzorgsmaatregelen genomen worden in de vorm van onder meer beschermingsmateriaal en spatschermen?
4. Hoe gaat het vervoersbedrijf om met chauffeurs de tot de risicogroepen behoren? De testcapaciteit neem toe, mensen uit de zorg en het onderwijs kunnen worden getest. Wij zouden graag zien dat ook de chauffeurs van de ritten voor speciaal onderwijs maar ook van AV070 ook worden getest. Bent h hiertoe bereid? Graag een uitgebreide reactie van het college.
5. Kan het college aangeven of er consequenties verbonden zijn, denk maar aan behoud van werk en salaris, voor chauffeurs die weigeren ritten te rijden voor leerlingenvervoer en AV070, in verband met het ontbreken van onder meer beschermingsmiddelen?
6. Klachten bereiken ons ook over het onveilige gevoel bij de chauffeurs van AV070. Klopt het dat de chauffeurs geen mondkapje mogen dragen en dat ze zelf het vervoersmiddel met een sopje en een emmer moeten schoonmaken. Ook moeten de chauffeurs zelf zorgen voor desinfecterende middelen die tevens moeilijk te verkrijgen zijn. Wat vindt het college hiervan?
7. Deelt het college onze mening dat het de verantwoordelijkheid is van de werkgever hun personeel in alle veiligheid hun werkzaamheden te kunnen uitvoeren, vooral omdat de chauffeurs fysiek dichtbij de kwetsbare mensen in de buurt komen?
8. Is het college bereid om de raad zo spoedig mogelijk te informeren over de aangepaste opzet van het leerlingenvervoer in het speciaal onderwijs en AV070, rekening houdende met het veiligheidsgevoel van iedereen?
**https://www.trafficon.nl/diensten/beheer-leerlingen-en-jeugdwetvervoer/