6 juli 2021 Beantwoording Schriftelijke vragen fietschaos Centrum

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stellen de raadsleden Ralf Sluijs en Jelle Meinesz (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) de volgende vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

  1. Is het college bekend met het artikel ‘’Fietsverbod veel te onduidelijk’ van De Telegraaf? (1)
  2. De gemeentelijke verkeersborden zijn te onduidelijk of op onmogelijke plekken geplaatst. “Het verbodsbord staat in de Juffrouw Idastraat op wel vier meter hoog. Dat is niet te zien.” Is het college bereid om dit bord duidelijker te plaatsen? Zo nee, waarom niet?
  3. Door de onduidelijkheid plaatsten de ondernemers zelf aanvullende klapborden waarop het fietsverbod en naar Biesieklettes wordt verwezen. Die moeten nu binnen een week worden verwijderd van de gemeente omdat een claim van de uitbater van reclame op lantaarnpalen wordt gevreesd en er geen vergunning is. Is het college bereid om de borden alsnog toe te staan of borden van gelijke strekking te faciliteren? Zo nee, waarom niet?
  4. “Die borden voor fietsers staan er al jaren en werden zelfs nog gedeeltelijk betaald door de toenmalige wethouder.” Is dit juist?
  5. Is het college het met ons eens dat de Haagse winkelstraten, waar mensen veel geld uitgeven, veilig en gastvrij moeten zijn voor de shoppers? Zo nee, waarom niet?
  6. Sinds begin november mogen vanaf 11.30 tot 18.00 uur en op koopavonden tot 21.00 uur geen fietsers meer door de drukste winkelstraten, met uitzondering van doorgaande wegen. Voor snorfietsers geldt dit verbod 24/7. “Een halfbakken oplossing, die voor fietsers niet is te begrijpen”. Is het college het met Hart voor Den Haag/Groep de Mos eens dat dit zeer onduidelijk is en het geen pas geeft om het verbod anderhalf uur na opening van de winkels pas in te laten gaan? Zo nee, waarom niet?
  7. Is het college bereid om het fietsverbod te laten gelden vanaf 9:30 tot een half uur na sluitingstijd van de winkels? Zo nee, waarom niet?
  8. Ook de zichtbaarheid van de Biesieklettes laat te wensen over, waardoor veel fietsen en deelscooters straten blokkeren. Hoe gaat het college de zichtbaarheid van de Biesieklettes verbeteren?
  9. Als aanvulling op een uitgebreider fietsverbod wil Hart voor Den Haag/Groep de Mos aan het begin en aan het einde van de winkelstraten ook nog digitale borden toevoegen. Wel fietsen is groen, niet fietsen is rood. Duidelijker kunnen we het niet maken. Is het college hiertoe bereid? Zo nee, waarom niet?

Ralf Sluijs, Jelle Meinesz
Hart voor Den Haag/Groep de Mos