Aan de voorzitter van de gemeenteraad,
De slechte bereikbaarheid van Zuidwest Den Haag met het openbaar vervoer is een permanente zorg die Hart voor Den Haag regelmatig aan de orde stelt. In onze ogen is modern en betaalbaar openbaar vervoer essentieel voor de economische ontwikkeling van de stad en de mobiliteit van de inwoners.
Het terugdringen van het autogebruik en -bezit zonder toereikend openbaar vervoer is een blijvende zorg voor de huidige 60.000 en de toekomstige 80.000 inwoners van Zuidwest Den Haag tegen 2030, zoals vastgesteld in de Structuurvisie Zuidwest uit december 2023. Hart voor Den Haag zal in het eerste kwartaal met een breed samenhangende oplossing komen.
Intussen bij de buren
De burgemeesters van Westland en Maassluis hebben aan het begin van dit jaar hun plannen bekendgemaakt voor een metroverbinding tussen hun gemeenten en Den Haag, met het eindpunt bij de Uithof. De burgemeester van Maassluis stelt dat er binnen de metropoolregio Rotterdam-Den Haag veel onbenut geld is voor OV-infrastructuur.
Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stellen de raadsleden Martini en Bom de volgende vragen:
- Is het college op de hoogte dat beide gemeenten gezamenlijk lobbyen voor een metrolijn naar de Uithof in Den Haag? Heeft het college het voornemen om zich hierbij aan te sluiten? Zo niet, waarom niet?
2. Is het college van mening dat er onbenutte financiën beschikbaar zijn bij de MRDH? Of weet het college waar de burgemeester van Maassluis op doelt?
3. Wil het college, afhankelijk van het antwoord op vraag 2, dit nagaan bij de MRDH of bij de burgemeester van Maassluis?
4. Hart voor Den Haag is van oordeel dat dit initiatief van beide gemeenten omarmd moet worden. Moet er een apart lobbybureau worden aangetrokken om een goede oplossing samen met de Westlandse gemeenten te realiseren? Verschillende raadsfracties in Den Haag hebben zich hier in 2019 en recentelijk nog voor uitgesproken. Is het college dit ook van mening?
5. Waarom zou een metroverbinding bij de Uithof moeten eindigen? Een betere eindhalte zou de Leyweg zijn, wat een belangrijke economische impuls zou betekenen voor de Leyweg.
6. Andere varianten zijn om de metro via het lijn 9-tracé door te trekken naar Hollands Spoor of het Centraal Station. Wil het college bovengenoemde varianten bespreken?
7. Gezien de grote betekenis voor de bereikbaarheid van Zuidwest Den Haag en het economisch herstel rond de Leyweg, is een metrolijn van groot belang voor de 140.000 inwoners van het Westland. Of ziet het college dit anders?
8. Is het college van oordeel dat een metrostation bij de Leyweg en vervolgens bij Hollands Spoor varianten zijn die in het lobbytraject moeten worden meegenomen? Wil het college investeringskredieten of reserveringsvoorzieningen treffen om de komst van een metrolijn mogelijk te maken?
Constant Martini en C.C.Q. Bom
Hart voor Den Haag