Overeenkomstig artikel 30 van het Reglement van Orde stellen de leden De Mos en Verdonk (Hart voor Den Haag) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad

 1) Is het college bekend met de berichten ‘Basisscholieren in arme wijken massaal op achterstand’ (1), ‘Leraren vertrekken met honderden tegelijk uit grote steden’ (2) en ‘Rotterdamse juf doet boekje open: ik word dagelijks kankerjuf genoemd en doodgewenst’ (3)? 

Uit onderzoek blijkt dat leraren die kiezen voor een baan in achterstandswijken, niet alleen geconfronteerd worden met enorm grote taalachterstanden, maar ook met grote concentratie- en gedragsproblemen. Deze problemen zijn zo groot dat het lerarentekort in achterstandswijken groter is dan elders. Het ontoelaatbare gedrag van sommige etterbakken neemt zulke grote vormen aan, dat steeds meer leraren de meest moeilijke wijken in onze stad de rug toekeren. De al bestaande tweedeling wordt zo alleen maar groter. 

2) Wij ontvangen graag een update van het lerarentekort per school en de wijk waar de school is gesitueerd? Graag een gedetailleerd antwoord.

3) Steeds vaker is het asociale en ontoelaatbare gedrag van leerlingen de reden waarom leraren hun heil elders – vaak buiten de stad zoeken. Kan het college precies in kaart brengen waarom leraren vertrekken uit onze stad; bijvoorbeeld door alle vertrokken leraren van de afgelopen 5 jaar te enquêteren over de reden van hun vertrek, teneinde hier het beleid op aan te passen? 

In Rotterdam wordt er gewerkt met een Onderwijscode. Er zijn door de gemeente voor scholen o.a. conferenties georganiseerd met als uitgangspunten; Hoe zorg je voor een prettige sfeer op school en in de klas? Wat is het gewenste gedrag? Hoe ga je hierover met elkaar in gesprek en welke afspraken maak je? En hoe zorg je ervoor dat deze effectief zijn? 

4) Zou het college, in samenwerking met de Haagse scholen, een Haagse Onderwijscode willen opstellen? Zo neen, waarom niet? En hoe wilt u dan ‘gezag’ en ‘discipline’ in de scholen terug laten keren? 

Het zou voor Haagse scholen mogelijk moeten worden om leerlingen die zich niet gedragen te verwijzen naar een voorziening waar ze minimaal een jaar zeer gedisciplineerd onderwijs volgen. Daarna krijgen ze een nieuwe kans. Hart voor Den Haag gelooft dat zo’n maatregel leerlingen vooruithelpt én bijdraagt aan de oplossing van het lerarentekort. Als docenten weten dat er op Haagse scholen orde heerst, zullen ze eerder bereid zijn om in onze stad te komen werken. 

5) Heeft het college de bereidheid om, samen met Haagse scholen, te onderzoeken hoe we op Haagse scholen leerlingen die zich stelselmatig misdragen tijdelijk kunnen verwijderen, teneinde te zorgen voor orde op Haagse scholen? Graag een gedetailleerd antwoord.

(1) https://www.ad.nl/binnenland/basisscholieren-in-arme-wijken-massaal-op-achterstand~a41b70ed/

(2) https://www.parool.nl/nederland/leraren-vertrekken-met-honderden-tegelijk-uit-grote-steden~b25666f7/

(3) https://www.ad.nl/binnenland/rotterdamse-juf-doet-boekje-open-ik-word-dagelijks-kankerjuf-genoemd-en-dood-gewenst~a46816c5/