4 juni 2015 Beantwoording schriftelijke vragen “Onderwijspakket ter voorkoming radicalisering

In maart presenteerden onderwijsdeskundigen uit heel Europa een manifest tegen radicalisering, aan de Europese onderwijsministers. Minister Bussemaker van Onderwijs stelde bij die gelegenheid dat leraren meer ondersteuning moeten krijgen bij het aankaarten van het thema radicalisering op scholen: ‘De school kan het niet alleen’, benadrukt de minister. Als het om veiligheid gaat heeft de gemeente een belangrijke rol, evenals het welzijnswerk en jeugdzorg.’ (‘Sleutel aanpak radicalisering ligt bij de scholen’, 17-3-2015, www.bnr.nl)

Zeer onlangs spraken wij in de commissie bestuur over jihadisme en anti-radicalisering. Groep de Mos / Ouderen Partij Den Haag is van mening dat dit thema voortvarend moet worden opgepakt en heeft hiertoe de volgende vragen, onder verwijzing naar artikel 30 van het Reglement van Orde:

  1. Is het college het eens met de stelling van minister Bussemaker dat leraren meer ondersteuning moeten krijgen bij het aankaarten van het thema radicalisering op scholen?
  2. Is het college het eens met de stelling van minister Bussemaker dat de school het niet alleen kan en dat de gemeente (evenals het welzijnswerk en jeugdzorg) hierbij een belangrijke rol heeft als het om veiligheid gaat?
  3. Is het – om leraren en scholen te ondersteunen – een idee dat de wethouder onderwijs het voortouw neemt om in samenwerking met het onderwijsveld (scholenverenigingen, Pro Demos, Universiteit Leiden, Haagse Hogeschool) een onderwijspakket ‘voor democratie en tegen radicalisering’ te ontwikkelen en aan te bieden aan scholen?
  4. Kan de wethouder zo snel mogelijk een startbijeenkomst over dit onderwerp organiseren, zodat er een aanpak klaarligt voor het komende schooljaar?

5 mei 2015

Lex Kraft van Ermel

Groep de Mos / Ouderen Partij Den Haag