17 mei 2022 Beantwoording Schriftelijke vragen Geen terras op Regentesseplein

  1. Is het college bekend met het artikel ‘Geen terras op Regentesseplein’ van De Telegraaf? (1)
  2. De aangevraagde terrasvergunning werd afgekeurd door de gemeente vanwege de 50 kilometer p/u snelheidslimiet die geldt op het plein, maar de afgelopen twee jaar werd een coronaterras op het plein wél oogluikend toegestaan door de gemeente. Kan het college aangeven waarom het toen wel kon en nu niet?
  3. “Er wordt alleen maar ’nee’ geroepen en niemand van de gemeente komt met een alternatief. Ik kreeg zelfs te horen ’als jullie zorgen dat het dertig kilometer per uur wordt’ dan is het een ander verhaal”, zeggen de ondernemers. Waarom wordt er niet samen met de ondernemers gekeken naar een passende oplossing?
  4. Meteen nadat de versoepelingen kwamen, stonden handhavers op het plein die zeiden dat het terras weg moest. Hoe beoordeelt het college deze handelswijze?
  5. Is het college het met ons eens dat de terrassen op het Regentesseplein, wat het hart vormt van de Weimarstraat, een grote bijdrage leveren aan de leefbaarheid van de straat en de wijk? Zo nee, waarom niet?
  6. Is het het college het met ons eens dat het vreemd is dat voor de Weimarstraat, de winkelstraat, bij het Regentesseplein wel dertig kilometer per uur geldt, maar op het plein zelf niet? Zo nee, waarom niet?
  7. De gemeente werpt de 50 kilometer p/u op waarom een terras niet is toegestaan. Er zijn echter diverse pleinen in Den Haag, zoals het Prins Hendrikplein, waar deze snelheid ook jarenlang gold en ook terrassen stonden. Kan het college aangeven waar die ongelijkheid dan inzit?
  8. De vier grote steden, waaronder Den Haag, stuurden vorig jaar een brandbrief naar de Tweede Kamer over het verlagen van de maximale snelheid naar dertig kilometer per uur op stadswegen. Is het college het met ons eens dat het een mooi zou zijn om daar op het Regentesseplein mee te beginnen? Zo nee, waarom niet?
  9. Het plein maakt ook onderdeel uit van de hoofdwinkelstructuur. Is het college bereid om de snelheid op het plein te verlagen naar dertig kilometer p/u zodat de terrassen wel mogelijk zijn en de ondernemers hangende dat traject gebruik te laten maken van een overgangsregeling zodat ze geen verdere omzet mislopen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn is dit geregeld?
  10. Zou het college de vragen, met het oog op het terrasseizoen wat reeds begonnen is, met enige tempo willen beantwoorden?