Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Martinez van Andel de volgende vragen:
- Is het college bekend met het geluidsscherm aan de Schenkkade ter hoogte van het Schenkviaduct?
- Bewoners van aangrenzende straten geven te kennen, ondanks het in 2016 aangelegd geluidsreducerend asfalt, geluidshinder te ondervinden omdat het scherm niet geheel doorloopt tot aan het begin van de “oprit” naar het Schenkviaduct. Is het college bereid het geluidsscherm te verlengen?
- Tegenover de woningen aan de Schenkkade (vanaf huisnummer 2 t/m 48) ligt, grenzend aan het Schenkviaduct, een langgerekte groenstrook. Enkele bewoners hebben om het geheel op te fleuren bloemen hierin geplant. Medewerkers van de gemeente Den Haag hebben aangegeven dat dit niet is toegestaan. Is het college bereid deze groenstrook in beheer aan de bewoners te geven? Gaarne een toelichting.
- Aan de Beatrixlaan wordt binnenkort de “Monarch 4” gebouwd. De ondergrondse parkeergarage die hierbij wordt aangelegd zal in beginsel een tijdelijke ingang krijgen aan de Beatrixlaan en vervolgens permanent verplaatst worden naar de J.P. Coenstraat. De J.P. Coenstraat is echter 1 van de 2 voornaamste en drukste toegangsstraten tot de wijk met o.a. veel fietsverkeer (waaronder scholieren). De wens van de bewoners van de wijk is, met het oog op de verkeersveiligheid, de tijdelijke ingang van de ondergrondse parkeergarage aan de “Monarch 4” permanent daar te maken. Kan het college aangeven of het bereid is dit mee te nemen in de herinrichting van de Beatrixlaan? Gaarne een toelichting.
- In het Atrium van het stadhuis staat een maquette waar onder andere mogelijke ontwikkelingen in de wijk Bezuidenhout-West op te zien zijn. Met name de hoge woontorens in de maquette (aan de rand van de wijk Bezuidenhout-West) roept bij diverse bewoners vragen op. Kan het college aangeven welke (bouw)ontwikkelingen het heeft in de wijk Bezuidenhout-West? En op welke termijn zullen deze ontwikkelingen plaatsvinden? Gaarne een toelichting.
- Kan het college aangeven op welke wijze bewoners van Bezuidenhout-West worden betrokken bij de ontwikkelingen?
- In het “Eindrapport Analyse- en Oplossingsrichtingenfase MIRT-onderzoek Bereikbaarheid Rotterdam Den Haag (2017)” wordt gesproken over het vervangen van het bestaande Schenkviaduct door een ondergrondse verbinding die rechtstreeks aansluit op de S100 (Centrumring). Citaat: “Dit biedt mogelijkheden om het gebied tussen de centrumring en met name tussen Den Haag HS en Den Haag Centraal autoluwer te maken, als onderdeel van de mobiliteitstransitie. Behalve dat de barrièrewerking van het viaduct wordt weggenomen bij een nieuwe verbinding halveert ook het autoverkeer op de Weteringkade en het Rijswijkseplein. Dit betekent ook een verlichting op het tramknelpunt tussen Den Haag CS en HS. Door een nieuwe verbinding wordt ook de robuustheid van het wegennetwerk vergroot, doordat er een directe uitwisseling mogelijk is tussen de Rotterdamsebaan en Utrechtsebaan”.
Kan het college hier een bespiegeling op geven en tevens aangeven welke acties het naar aanleiding van het MIRT-rapport heeft ondernomen (of nog gaat ondernemen) ten aanzien van het Schenkviaduct?
Tussen de vragen kan de vragensteller nog nadere tekst invoegen. Deze mag de mening van de partij weergeven.
Carlos Martinez van Andel
Hart voor Den Haag