11 mei 2017 Beantwoording Schriftelijke vragen Bewierookt Generatiepact Baldewsingh kan miljoenen euro’s goedkoper

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het lid De Mos (Groep de Mos) de volgende vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad

Geconstateerd is dat het College niet diepgaand heeft onderzocht wat de mogelijkheden zijn om de ouder wordende ambtenaar in de laatste jaren van zijn / haar carrière te ontlasten. Weliswaar propageert het FNV het zogenaamde Generatiepact (1), waarbij medewerkers vanaf 60 jaar nog maar voor 60 procent actief zijn, 80 procent salaris ontvangen en de pensioenopbouw voor 100 procent verder gaat, maar deze regeling rammelt aan alle kanten. Zo moest minister Asscher er aan te pas komen om de wijze waarop het in Den Haag is geregeld te repareren, zodat een flink deel van de huidige deelnemers niet te maken kregen met verminderde pensioenopbouw dan was toegezegd (2). Fiscaal is e.e.a. dan gerepareerd, dat zegt echter niets over de arbeidsrechtelijke kan van de regeling. En dan nog maar te zwijgen over de enorme kosten van de regeling.

1) De huidige regeling drijft een wig tussen deelnemers en medewerkers die niet of niet kunnen deelnemen of er gewoon voor kiezen ongewijzigd door te werken. Is onderzocht of de regeling arbeidsrechtelijk houdbaar is? Graag een gedetailleerd antwoord.

2) Valt intern uit te leggen dat de pensioeninkomsten uiteindelijk voor een deelnemer en een medewerker die ongewijzigd blijft door werken gelijk zijn?

3) Valt aan de doorwerkers uit te leggen, dat de gemeente niet alleen de pensioenopbouw voor 100 procent laat doorlopen, maar ook een deel van de gebruikelijker werknemersbijdrage voor haar rekening neemt?

4) Doorwerkers worden dus niet allen geconfronteerd met dezelfde pensioenuitkomsten, ze hebben er ook nog substantieel meer aan bijgedragen. Dit verschil wordt nog groter en dus schrijnender als deelnemers er voor gekozen hebben het 80 procent salarisdeel aan te vullen met vroegpensioen. Het betreft hier ongeveer 90 medewerkers die thans deelnemen. Voor hen dient de gemeente nog eens extra in de buidel te tasten? Hoe is dit uit te leggen? Graag een gedetailleerd antwoord.

Generatie-Regeling Consultancy – een dienst van Start People – stelt met een Generatie-Regeling het jaarlijks per ambtenaar € 15.000 (uitgaande van een bruto maandsalaris van € 3.500) goedkoper te kunnen dan het nu geldende Generatiepact. 1.300 Haagse ambtenaren zijn of worden binnenkort 60 jaar of ouder. Uitgaande van een jaarlijks voordeel van € 15.000 per jaar, scheelt de Generatie-Regeling op 1.300 ambtenaren bijna € 20 miljoen. Op basis van het huidige deelnemersaantal van 345 scheelt het € 5,5 miljoen op jaarbasis.

5) Heeft u de bereidheid om in gesprek te treden met Generatie-Regeling Consultancy om te bezien of het Generatiepact vervangen kan worden door de Generatie-Regeling, waarmee wij onze stad mogelijk miljoenen euro’s besparen? Zo neen, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u e.e.a. optuigen en wilt u de Raad informeren over de uitkomsten?

 

(1) http://www.binnenlandsbestuur.nl/ambtenaar-en-carriere/nieuws/golf-jonge-ambtenaren-door-ouderenregeling.9544613.lynkx

 

(2) https://fd.nl/economie-politiek/1183368/asscher-haalt-fiscaal-knelpunt-voor-generatiepact-weg

 

(3) https://startpeople.nl/nieuws/generatieregeling-op-rtl-nieuws/