26 mei 2015 Beantwoording schriftelijke vragen “Den Haag filehoofdstad van Nederland”

Overeenkomstig Artikel 38 van het Reglement van Orde stelt het lid De Mos (Groep de Mos / Ouderen Partij) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad

1) Bent u bekend met het bericht ‘Den Haag filehoofdstad van het land’ (1)?

2) Deelt u de mening dat de nominatie van ‘Filehoofdstad van Nederland’ en de zinssnede in het RTL bericht om ‘Den Haag beter te mijden’ niet past bij uw ambitie om meer toeristen naar Den Haag te halen? Zo ja, kunt u uw top 10 (zonder de al door de Raad geaccordeerde verkeersoperaties) van verkeersverbeteringen aangeven die uw College wenst te realiseren ter verbetering van de verkeersafwikkeling in Den Haag? Graag met bijbehorend tijdspad.

3) Kunt u naast deze top 10 uw visie geven als het gaat om het terugdringen van de congestie in onze stad, met daarbij welke resultaten u wanneer wilt behalen?

 

In beantwoording op mijn vragen aangaande het upgraden van de Lozerlaan en het ondertunnelen van een deel van de route van de Prinses Beatrixlaan (RIS 281032) wekt u de indruk om het upgraden van de Lozerlaan voor u uit te schuiven in de tijd en schijnt u het belang van het ondertunnelen van een deel van de route van de Prinses Beatrixlaan, hetgeen een enorme ontlasting van het Haagse verkeer zou betekenen, niet te onderkennen, daar u stelt geen formeel overleg te hebben met de gemeente Rijswijk. Bovendien bent u niet eerlijk over uw beoordeling van de door Groep de Mos ingediende motie ‘Uitspreken Ambitie Lozerlaan’. De motie roept op om voor 2030 het gehele traject Lozerlaan, op knelpunten, te voorzien van ongelijkvloers kruisingen en de kilometersnelheid daarna te verhogen van 50 naar 80km per uur.

4) Om misverstanden uit de weg te helpen: U heeft dus de bereidheid om het gehele traject Lozerlaan, op knelpunten (zijnde de kruisingen) voor 2030 te voorzien van ongelijkvloerse kruisingen en om daarna de kilometersnelheid aldaar, tot de grensovergang met Loosduinen, te verhogen van 50 naar 80km per uur?

U stelt in uw beantwoording geen formeel overleg te hebben met de gemeente Rijswijk om het belang van het ondertunnelen van een deel van de route van de Prinses Beatrixlaan, hetgeen verkeersontlastend zou werken voor onze stad.
5) Kunt u duiden waarom u, zeker gezien uw prijs ‘Filehoofdstad van Nederland’, geen formeel overleg heeft met de gemeente Rijswijk om het upgraden van de Prinses Beatrixlaan voor een betere bereikbaarheid van onze stad te realiseren? Bent u alsnog bereid om dit formele overleg met de gemeente Rijswijk op te zetten en urgentie te geven aan dit traject?

Ook bij het verbeteren van de NoordWestelijke Hoofdroute onderkent uw College de urgentie niet.
6) Heeft uw stadsbestuur, nog deze collegeperiode, de bereidheid om de oude, verkeersontlastende, plannen ter ondertunneling van dit traject uit de kast te halen? Zo ja, kunt u de Raad op de hoogte brengen van deze plannen, met bijbehorend tijdspad?

In een vorig leven heb ik als raadslid het vorige stadsbestuur al eens bevraagd over het, in samenwerking met de gemeente Wassenaar, upgraden van nog zo’n verkeersdebacle, de N44, waar het verkeer dagelijks halsbrekende toeren uit moet halen om de Residentie binnen te komen (RIS 182033).
6) Heeft u de bereidheid om hier al ‘nieuw’ college wel naar te kijken? Zo ja, wilt u de uitkomsten delen met de Raad?

(1) ‘Den Haag filehoofdstad van het land’, RTL Nieuws, 30 maart 2015