6 september 2022 Beantwoording schriftelijke vragen aanvragen energietoeslag
Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Rita Verdonk (Hart voor Den Haag) de volgende vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.
Onze fractie krijgt regelmatig vragen, van zowel inwoners als ook vrijwilligers en medewerkers van de ANBO, waarom het aanvragen van de energietoeslag via de ouderwetse papieren formulieren juist in Den Haag, zo ontzettend omslachtig is.
1) Deelt het college onze mening, dat het aanvragen van de energietoeslag met papieren formulieren via de post, zo omslachtig is en waarom is dit zo geregeld?
2) Is het college met ons van mening dat niet iedereen beschikt over een computer, digitale kennis of zo goed ter been is?
3) ANBO vrijwilligers kunnen bij de XL servicepunten wél formulieren ophalen, maar dan moet de aanvrager eerst schriftelijke toestemming geven. Waarom liggen deze formulieren inclusief antwoordenveloppen, niet gewoon klaar en voor een ieder af te halen?
4) Waarom is het zo geregeld dat bij het afhalen van papieren formulieren de AVG om de hoek komt kijken (de aanvrager moet schriftelijk toestemming geven), maar speelt dit probleem niet bij iedere vrijwilliger of medewerker die de aanvraag voor een ander digitaal indient, dan wordt er toch ook niet om toestemming gevraagd? Graag uitleg.
5) Is het college van plan ouderen en mensen met een beperking wat meer tegemoet te komen door het openstellen van een speciaal telefoonnummer waar een aanvraag voor papieren formulieren tbv energietoeslagen gedaan kan worden en zo nee, waarom wil het college deze mensen niet tegemoet komen?
6) Kan het college uitleggen waarom het in andere gemeenten wél goed geregeld is voor de groep ouderen, digibeten en mensen met een beperking en daar wél via papier en envelop de aanvraag ingediend kan worden? Graag een uitgebreid antwoord.