6 juli 2021 Beantwoording Schriftelijke vragen Parkeerbeleid helpt hengelsport(winkel) naar de knoppen

  1. Is het college bekend met het artikel Ooit een goede stek, nu een dooie boel. Parkeerbeleid klanten van hengelsportzaak in duindorp blijven weg’, van AD Haagsche Courant? (1)
  2. De hengelsportzaak van Nico van der Lee in Duindorp is bekend onder vissers in heel Nederland. Van heinde en ver komen ze bij hem voor hengels, aas, en ander vistuig. De Haagse ondernemer overleefde de lockdown, maar dreigt nu alsnog kopje onder te gaan door nieuw parkeerbeleid van de gemeente Den Haag. Sinds 1 juni moeten zijn klanten die even verderop op het Zuidelijk Havenhoofd vissen betalen voor het parkeren én mogen ze er niet langer dan twee uur staan. Dat ze moeten betalen vinden ze niet erg, maar die twee uur is niet te doen. Je bent al 20 minuten aan het lopen om er te komen en dan moet je alles nog uitpakken. Je kan daar dus meteen weer inpakken. Gevolg is dat zijn klanten uitwijken naar andere visplekken in Vlaardingen, Rotterdam en Kijkduin. Is het college zich bewust van deze gevolgen?
  3. Tot groot verdriet van de ondernemer komt er bijna niemand meer in de zaak. “Normaal liep hier elke vijf minuten wel iemand binnen. Wekelijks verkocht ik gemiddeld zo’n 3500 pieren (wormen) en nu 200. Je gaat terug van 20 klanten per dag naar één of niets. Ik had ook drie wedstrijden georganiseerd. Die heb ik alle drie moeten cancelen omdat ze daar niet kunnen parkeren.” Is het college het met Hart voor Den Haag eens dat de teruggelopen klandizie 1 op 1 valt terug te voeren op het nieuwe parkeerbeleid wat op 1 juni jongstleden is ingegaan? Zo nee, waarom niet?
  4. Het parkeerterrein bij het Zuidelijk havenhoofd is, op een paar surfers na, meestal leeg. Het nieuwe parkeerbeleid in dit gebied, dat is ingevoerd om de parkeerdrukte in Duindorp tegen te gaan, heeft hier groot succes. Er komt nu namelijk niemand meer. Veel bezoekers parkeerden in de zomer hun auto in de wijk, om die vervolgens de hele dag te laten staan. Wij snappen ook wel dat deze parkeermaatregel is genomen in de woonwijk. De bewoners zijn er ook blij mee. Maar op het parkeerterrein bij het Zuidelijk Havenhoofd speelt dat probleem helemaal niet. Je hebt daar namelijk geen woningen in de buurt. En de nieuwe woningen die er zijn gekomen, hebben hun eigen parkeerplekken. Dit is namelijk een vissersplek, van oudsher al. Vissers komen speciaal voor de hengelsportwinkel uit heel het land. We begrijpen dus niet dat het parkeerterrein hier niet van uitgezonderd is. Is het college bereid om het terrein alsnog uit te zonderen, zoals dat ook in de haven het geval is? Zo nee, waarom niet?
  5. Normaal is zijn winkel tot 4 uur ’s middags open. En als klanten later pas kunnen komen, regelt Nico dat ze de spullen bij hem thuis kunnen ophalen. Maar omdat er nu geen klanten meer zijn, gooit hij de deuren al om 12 uur dicht. “Er komt toch niks meer binnen. Als je hier de hele tijd alleen zit, duren de dagen lang. Je hebt er ook geen zin meer in.” Helemaal stoppen, wil hij echter niet. “Dit is mijn lust en leven. Dit heb ik helemaal zelf opgebouwd”, zegt hij emotioneel in AD Haagsche Courant. Is het college het met Hart voor Den Haag/Groep de Mos eens dat dit buitengewoon triest en zielig is voor de ondernemer en dat dit nooit de bedoeling heeft kunnen zijn? Zo nee, waarom niet?
  6. Is het college bereid om te kijken hoe je dit met maatwerk kunt oplossen. Met bijvoorbeeld een dagpas voor vissers op de parkeerplaats en het vrijgeven van de parkeerduur op het parkeerterrein? Zo nee, waarom niet?
  7. De gemeente gaf in het artikel aan dat het parkeerbeleid tot 1 oktober loopt en dan geëvalueerd wordt. Dan is de ondernemer echter al failliet. Is het college bereid om onze vragen met spoed te beantwoorden en nog voor de zomer met een passende oplossing te komen? Zo nee, waarom niet?

    Ralf Sluijs
    Hart voor Den Haag/Groep de Mos