Overeenkomstig artikel 30 van het Reglement van orde stelt raadslid Janice Roopram (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

De wachttijden voor hulp bij pech aan (vervoers)middelen verstrekt via de WMO en geleverd door Medipoint, lopen de spuigaten uit. Bijna twee weken wachten op een bandje dat geplakt moet worden, is eerder normaal dan uitzondering. Over dit probleem wil Hart voor Den Haag/Groep de Mos de volgende vragen stellen:

  1. Is het college bekend met het artikel ‘Twaalf dagen wachten op een bandje wisselen’ van AD Haagsche Courant? (1)
  2. Kan het college inzage geven in de bedragen die vanuit de gemeentelijke WMO aan Medipoint voor onderhoud van verstrekte hulpmiddelen wordt betaald?
  3. Is het college bekend met de lange wachttijden die er bij Medipoint voorkomen als er bij de klant aan huis een reparatie moet plaatsvinden en is hier iets aan te doen?
  4. Bij “pech onderweg” is er gelukkig wel direct een monteur beschikbaar is, maar bij “pech aan huis” kunnen de wachttijden soms oplopen tot 2 weken, kan het college dit grote verschil verklaren?
  5. Kan het vanuit de WMO geregeld worden dat bij wachttijden langer dan 2 dagen er per direct vervangend vervoer door de leverancier beschikbaar gesteld wordt, zodat de cliënt niet gedwongen wordt thuis te blijven? Zo nee, waarom niet?

(1) Ouderen wanhopig vanwege lange wachttijden voor reparatie scootmobiel: ‘Ik voelde me gegijzeld’ | Dit zijn onze topverhalen | AD.nl