1. Hoeveel integriteitsincidenten, specifiek met betrekking tot fraude en financiële malversaties door gemeentepersoneel, zijn er in de afgelopen vijf jaar binnen de gemeente Den Haag vastgesteld?
2. Hoeveel van deze gevallen hebben geleid tot aangifte bij politie of Rijksrecherche?
3. Welke concrete maatregelen zijn na eerdere fraudegevallen genomen om herhaling te voorkomen?
4. Waarom is de raad pas nu openlijk geïnformeerd over deze fraudezaak, terwijl de aangifte bij de Rijksrecherche al in juni 2023 is gedaan?
5. Is er een bewuste keuze gemaakt om dit nieuws tijdens het raadsreces naar buiten te brengen?
6. Op welke momenten is deze kwestie intern besproken en welke overwegingen speelden een rol bij de communicatie hierover?
7. Hoe heeft het kunnen gebeuren dat een individuele ambtenaar €28.000 kon overmaken zonder dat dit eerder werd opgemerkt?
8. Welke controlemechanismen waren destijds van kracht en waarin schoten deze tekort?
9. Welke aanvullende maatregelen zijn inmiddels genomen om dit soort fraude in de toekomst te voorkomen?
10. Hoe wordt gewaarborgd dat ambtenaren die werken met gemeentelijke gelden of vertrouwelijke informatie periodiek worden gecontroleerd op integriteitsrisico’s?
11. Wat is de huidige status van het integriteitsonderzoek naar mogelijke fraude met kasgeld bij de afdeling Burgerzaken?
12. Wanneer wordt de raad hierover geïnformeerd?
13. Hoe verhouden de bevindingen uit dit onderzoek zich tot eerdere fraudegevallen binnen deze afdeling?
14. Hoe worden ambtenaren in financieel kwetsbare situaties gemonitord om te voorkomen dat zij in de verleiding komen om fraude te plegen?
15. Wordt er binnen de gemeente gewerkt met een registratiesysteem of blacklist voor ambtenaren die eerder betrokken waren bij fraude of andere integriteitskwesties?
16. Hoeveel ambtenaren die in het verleden zijn ontslagen wegens fraude of valsheid in geschrifte hebben later elders binnen de gemeentelijke organisatie een nieuwe functie gekregen?
17. Wordt er overwogen om binnen risicovolle afdelingen een strikter screeningsbeleid en periodieke herkeuring van personeel in te voeren?