Overeenkomstig artikel 30 van het Reglement van orde stelt het lid Roopram (Hart voor Den Haag / Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad. Raadslid Janice Roopram heeft gesprekken gevoerd met bewonersorganisatie Transvaal Zuid en de Parels van Transvaal en hieruit zijn onderstaande vragen voort gekomen.

1) Kan het college aangeven waarom een stichting in het leven is geroepen onder de naam ‘Stichting Buurtkracht’, een Utrechtse stichting?

2) Wie zijn de vertegenwoordigers van Stichting Buurtkracht? Zijn dit vertegenwoordigers uit de wijk zelf?

3) Hoeveel subsidie gaat er naar Stichting Buurtkracht?

4) Onder meer bewonersorganisatie Transvaal Zuid en de Parels van Transvaal geven al jarenlang aan wat de problemen zijn in de omgeving van de Kaapseplein. Waarom wordt hun kennis en expertise als ervaringsdeskundigen niet gebruikt en moeten zij nu Stichting Buurkracht van informatie voorzien?

Ombouw Kaapseplein en de daarbij behorende kosten gezien de staat van het plein en de staat van de daarop geplaatste speelapparatuur is lang zo slecht niet geven bewoners aan. Met een kwart van de investering ziet het er ook mooi en toegankelijk uit.

5) Is het niet een veel betere investering om de handhaving op te schroeven en de prioriteit zoals door de bewonersorganisatie Transvaal Zuid en de Parels van Transvaal herhaaldelijk is aangegeven te stellen op de aanpak van de aanwezige problematiek? Denk hierbij aan over-bewoning, vervuiling en veiligheid.

6) Op wat voor manier zijn de verschillende partijen zoals bewonersorganisatie Transvaal Zuid en de Parels van Transvaal betrokken geweest bij het actieplan en hoe worden zij geïnformeerd?

7) Kan het college aangeven waarom de betrokken organisaties pas naderhand werden geïnformeerd nadat de plannen definitief zijn gemaakt?

8) Met enige regelmaat komen o.a. bewonersorganisaties en bewoners er per toeval achter dat er “iets” geregeld wordt/is voor de wijk. Wat vindt het college hiervan?

9) Kan het college aangeven wat er precies wordt bedoeld met ‘het succes voor het Kaapseplein’, beschreven in het *actieplan, pagina 7 de laatste alinea?

10) Wie nemen zitting in de gebiedsstuurgroep en het gebiedsteam (pagina 8 van het actieplan) en wanneer vinden de gesprekken plaats met de gebiedsstuurgroep en team?

11) Waarom ontbreken de bewonersorganisaties en de Parels van Transvaal bij de samenstelling van het gebiedsteam Kaapseplein, bij speerpunt 2?

12) Zou het voor een dergelijke grondige aanpak niet beter zijn te luisteren naar de kritische geluiden van de ervaringsdeskundigen die in de wijk wonen en betrokken participeren in een bewonersorganisatie?

13) Kan het college aangeven wie is aangewezen tot de communicatiemedewerker die verbonden is aan het gebied Kaapseplein?

14) Op wat voor manier worden de bewoners, bewonersorganisaties, initiatieven zoals de Parels van Transvaal maar ook de ondernemers, op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen en planning? Nu is er onrust vanwege het gebrek aan goede communicatie.

15) De bewoners geven aan dat de controle en handhaving, na het melden van misstanden op het Kaapseplein, niet aangescherpt waren om verdere verslechtering tegen te gaan. Wat vindt het college van de bevindingen van de bewoners?

16) Er wordt gesproken over het Kaapseplein. Realiseert het college zich dat de druk inmiddels is uitgegroeid tot het gebied Hoefkade, Kempstraat, Schalk Burgerstraat en de Herman Costerstraat?

17) Er wordt regelmatig gesproken over de “kwetsbare arbeidsmigranten” en dat is zeker noodzakelijk. Hoe zit dat met de mensen die een huis huren, gekocht hebben en dit zelf bewonen? Deze mensen voelen zich in de steek gelaten door de gemeente.

18) In september t/m oktober 2019 was er extra aandacht voor de Oracs, dit was succesvol. Waarom is dit niet gecontinueerd? Wat is er gebeurd met de extra acties van het Haags Handhavingsteam?

19) Zijn de ondernemers gehoord en betrokken bij het opstellen van het actieplan Kaapseplein en omgeving? Zo neen, waarom niet?

Janice Roopram