29 september 2020 Beantwoording Schriftelijke vragen Waar blijft Den Haag bij snelle treinen naar Berlijn en Brussel?

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het lid De Mos (Hart voor Den Haag / Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad

1) Bent u bekend met de berichten ‘NS maakt treinen naar Berlijn en Brussel veel sneller: “We willen luchtreizigers verleiden” (1), ‘Den Haag boos over nieuw plan hogesnelheidstrein’ (2), ‘Dijksma: vanaf 2018 écht niet meer dan vier treinen per dag Den Haag – Brussel’ (3) en ‘Brede oproep voor directe intercity tussen Den Haag en Düsseldorf’ (4)?

Hart voor Den Haag heeft kennisgenomen van het interview met aanstaand NS-topvrouw Marjan Rintel in het AD. Zij stelt dat treinreizigers vanaf 2024 een half uur sneller naar Berlijn en Brussel kunnen.

Zo moeten reizigers verleid worden om korte vluchten per vliegtuig in te wisselen voor het spoor.

2) Waar is Den Haag, onze regeringsstad met tal van internationale instellingen, in dit verhaal?

Sterker nog: sinds 2018 rijden er slechts vier directe lijnen per dag tussen Den Haag en Brussel. De Intercity Brussel rijdt sindsdien over de HSL van Amsterdam naar Schiphol naar Rotterdam, Breda en Brussel. Daardoor wordt Den Haag niet meer aangedaan. Dat is écht te weinig voor een internationale stad als Den Haag.

3) Deelt u die mening? Zo ja, wat zijn uw inspanningen geweest de afgelopen twee jaar om deze dwaling vanuit het Rijk en de NS recht te zetten? Graag een toelichting over uw lobby

4) Heeft u de bereidheid om direct na de benoeming van aanstaand NS-topvrouw Marjan Rintel opnieuw te gaan lobbyen om voor Den Haag meer dan vier treinen per dag richting Brussel te krijgen? Graag een toelichting

Een brede coalitie bestaande uit de gemeenten Den Haag, Rotterdam, Breda en Eindhoven, de provincies Noord- en Zuid-Holland, de Economic Board Zuid-Holland en Brainport Eindhoven, riepen, gesteund door de burgemeester van Düsseldorf, staatssecretaris Stientje van Veldhoven op om een directe verbinding te realiseren.

5) Wat is de status?

(1) https://www.ad.nl/binnenland/ns-maakt-treinen-naar-berlijn-en-brussel-veel-sneller-we-willen-luchtreiziger-verleiden~a9aafa6e/

(2) https://www.omroepwest.nl/nieuws/3141051/Den-Haag-boos-over-nieuw-plan-hogesnelheidstrein

(3) https://www.omroepwest.nl/nieuws/3261429/Dijksma-vanaf-2018-echt-niet-meer-dan-vier-treinen-per-dag-Den-Haag-Brussel

(4) https://www.omroepwest.nl/nieuws/3765162/Brede-oproep-voor-directe-intercity-tussen-Den-Haag-en-Dusseldorf