Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Martinez van Andel de volgende vragen:

  1. Is het college bekend met de afvalmelding SEDA 307734 d.d. 4-9-2024 waarin gesteld wordt dat het (grof) vuil na een week op “afgemeld” gezet wordt?

  2. Kan het college aangeven waarom afvalmeldingen de status “afgehandeld” krijgen, maar in de praktijk helemaal niet afgerond/afgehandeld zijn?

  3. Kan het college uitleggen hoe het komt dat zelfs na een week heen en weer corresponderen via de Facebookpagina De Mos Meldt met een medewerker van de gemeente, die dag na dag beterschap belooft, deze berg vuil alleen maar groeit en groeit?

  4. Is het college bekend met de werkwijze dat afvalmeldingen door de gemeente Den Haag niet meer aangenomen worden met als argumentatie “dat er toch twee keer per week grofvuil wordt opgehaald”?

  5. Is het college ook bekend met het feit dat dit dus helemaal niet gebeurt en omwonenden dag in dag uit in de vuile rotzooi zitten?

  6. Is het college het met Hart voor Den Haag eens dat deze werkwijze alleen maar leidt tot demotivatie en meldingsmoeheid bij onze inwoners?

  7. Wat gaat het college doen om meldingen van overlast door vuil, zo snel als mogelijk en dat is niet binnen drie dagen, op te pakken? De termijn van drie dagen zorgt er namelijk voor dat er gevaar voor de volksgezondheid optreedt, er vaak glas en andere scherpe objecten op straat liggen, met alle gevolgen van dien.

  8. Kan het college aangeven welke termijn het hanteert om een afvalmelding daadwerkelijk af te handelen?

Carlos Martinez van Andel
Hart voor Den Haag