Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van orde stelt het lid Constant Martini (Hart voor Den Haag) de volgende vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

De Neherkade heeft het karakter van een binnenstedelijke autoweg. Dat zorgt ervoor dat het verkeer kan doorrijden. Een bijkomend negatief effect is dat er constant lawaai is. Dat lawaai is hoorbaar in de nieuwe flats die in Laakhaven-West gebouwd zijn. De plannen van de gemeente zijn om ook het naastliggende gebied; Laakhavens-Centraal vol te bouwen met maar liefst 9.000 woningen. Eén van de redenen dat mensen uit de nieuwe flats van Laakhaven-West snel weer vertrekken is dat ze het continue verkeersgedreun bijzonder onaangenaam vinden en het hun woonplezier ten zeerste aantast.
Het verlengde van de Neherkade, het Mercuriustrace, kent al decennialang een geluidsscherm ten behoeve van de woonkwaliteit van het Schipperskwartier.

  1. Is het college bekend met de overlast of geluidshinder de Neherkade aan de overkant van het Laakkanaal (Calandkade en wellicht ook Verheeskade) veroorzaakt?
  2. Is het college bereid om een geluidwerend scherm aan de Neherkade aan te brengen? Zo ja, wanneer zou dat kunnen, zo nee, waarom niet?
  3. Bij de Calandbrug is een bijzonder rare en onveilige situatie. Voetgangers die vanuit de Calandstraat op de brug staan en willen oversteken richting Goeverneurlaan hebben geen veilige plek om te wachten totdat het voetgangerslicht op groen springt. Het rechts afslaande verkeer waaronder HTM-bussen raken de stoepranden, waardoor de overstekende voetgangers kans hebben om van de sokken te worden gereden, (voor scootmobiels en mensen met een kinderwagen levensgevaarlijk). Is het college hiermee bekend? En heeft het op korte termijn daarvoor een oplossing?
  4. Komende vanuit de Slachthuislaan/De Genestetlaan per fiets en je wil naar de Calandkade 74 (lunchroom Vienique) dan is dat onbegrijpelijk lastig. Er moet flink worden omgereden. Ook linksaf de Neherkade op is onmogelijk. Gelet op de intensiteit van het verkeer en de beschikbare ruimte op de weg is dat levensgevaarlijk.
    Herkent het college dit?
    Linksaf de Calandkade op of naar de 1e Ludofsdwarsstraat vergt een omweg via een tijdrovende cluster van stoplichten alvorens de Van der Kunstraat in te slaan. Het is ook een route die uitnodigt om gevaarlijke oversteekcapriolen uit te halen, is het college bekend met deze moeilijke bereikbaarheid van Laakhaven-West voor fietsers en voetgangers? Zo ja, wat is het plan om hier op korte termijn iets aan te doen en de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren en zo niet, waarom niet?
  5. Kan het college aangeven wanneer de Calandbrug wordt gerenoveerd?

Constant Martini
Hart voor Den Haag