Het toenmalige college heeft in 2016 een tender uitgeschreven voor het stukje grond bij het voormalige Trix gebouw aan de Dr. Lelykade. De basis voor de tender ligt in het projectdocument Dr. Lelykade Bedrijvengebouw, projectnummer FJ059 SC-104 (RIS 294716) Er is veel onduidelijk over de gang van zaken destijds, bewoners- en belangenverenigingen weten ondanks het WOB/WOO verzoek nog niet waarom een plan van de uiteindelijke winnaar, dat niet in het bestemmingsplan paste, het gewonnen heeft van Scheveningse initiatieven die daar wél in pasten. Graag opheldering.

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het lid Bom (Hart voor Den Haag) de volgende vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad:

  • Wil het college -met de kennis van nu- reflecteren op de gunning van de tender aan het Moxy consortium van Vastint/Ikea? Wat zijn de doorslaggevende criteria geweest om deze winnaar te selecteren?

  • Voordat de tender werd uitgeschreven hechtte het college belang aan het maritiem karakter van het bedrijventerrein. Hoe valt dit te rijmen met een hotel met 144 kamers, terwijl in de toelichting op het bestemmingsplan 2013 genoemd wordt dat: op de Dr. Lelykade bestaat de mogelijkheid om een hotel van 75 kamers te ontwikkelen. Bij alle andere in het bestemmingsplan genoemde hotels wordt geen maximaal aantal kamers genoemd?

  • In alle gemeentelijke documentatie staat te lezen dat de ‘haven de haven’ en ‘de kade de kade’ moet blijven in de Scheveningse haven. Met de plannen voor het hotel is het gebruik van de kade niet meer gewaarborgd voor bewoners en gebruikers van de haven. We hebben het dan niet over de kade als wandelpromenade, maar een kade die bedoeld is om het laden en lossen van de olieboot en visserijschepen mogelijk te maken, naast dat er netten op uitgespreid kunnen worden. Waarom is het college van mening dat er van de stelling ‘kade blijft kade’ afgeweken kan of moest worden? Graag een uitgebreide toelichting.

  • De gemeente heeft haar eigen regels inzake het inpandig parkeren bij nieuwbouw. Wat is de reden dat bij het verlenen van de omgevingsvergunning de gemeente deze regels niet gehandhaafd heeft, maar voor de landelijke parkeernormering is gegaan? En als de gemeente daar redenen voor heeft, waarom passen ze diezelfde landelijke regels niet toe bij andere parkeer aanvragen, zoals die van de Jachtclub aan de haven? Meet de gemeente hier met twee maten, en als dat zo is, kan ze uitleggen waarom?

Coen Bom

Hart voor Den Haag