27 september 2016 Beantwoording Schriftelijke vragen Misstanden Haagse Markt

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het lid De Mos (Groep De Mos / Ouderen Partij Den Haag) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad

In uw beantwoording op vragen aangaande de (groeiende) onvrede op de Haagse Markt (RIS294646) doet u voorkomen of er geen ongenoegen is bij hardwerkende kooplieden over zowel de verhoogde kraamhuur als over de renovatie van de Markt. Bij een nieuw werkbezoek van de fractie Groep de Mos wordt door marktkooplui, uw beantwoording ten spijt, steen en been geklaagd.

1). U blijft ontkennen dat er vanwege de exorbitant hoge kraamhuur marktkooplieden zijn die kopje onder dreigen te gaan:

  1. a) Heeft u de bereidheid om samen met de fractie van Groep de Mos de Haagse Markt te bezoeken, zodat u kunt horen dat het water de marktkooplieden tot aan de lippen staat? Zo neen, waarom niet?
  1. b) Heeft u de bereidheid om de Raad cijfers te overhandigen van marktkooplui die een betalingsachterstand bij u hebben? Zo neen, waarom niet?

2). U stelt in uw beantwoording dat marktondernemers met betalingsproblemen zich kunnen melden bij een ‘steunpunt’ dat de gemeente in het leven heeft geroepen en dat daar geen gebruik van wordt gemaakt. Bent u op de hoogte van het feit dat marktkooplui onder het credo ‘betalen moet je toch’ helemaal geen heil zien in dat ‘steunpunt van u’ en er derhalve geen gebruik van willen maken?

3). Bent u op de hoogte van het feit dat Stichting Haagse Markt een Zwartboek heeft opgesteld, waar de klachten over uw stadsbestuur en de gerenoveerde Haagse Markt niet van de lucht zijn? Zo zijn er klachten over:

* De Units waar vele gebreken aan zitten en vele klachten over zijn;

* De nieuwe rolluiken die al mankementen vertonen;

* Rioolstank;

* De Visrij waar de vloeren spekglad zijn;

* Vele stroomstoringen op de Haagse Markt;

* Problemen met de koelmotoren op de zolderruimte:

* Tekortschietende beveiliging van het terrein;

* Onbruikbare signalen; problemen met WiFi & Internet;

* Exorbitante verhoging van de huur;

* Te duur parkeren;

* Onvrede bij marktkooplui met open units;

* Gebrekkige promotie

* De financieel gevolgen van de oplevering van de gerenoveerde markt in fases;

* Gebrekkige overlegstructuur

Heeft u de bereidheid om dit Zwartboek tot u te nemen en de Raad per klacht te informeren met uw oplossing / te nemen actie? Zo neen, waarom niet?

4). De marktkoopman van ‘T Beertje heeft een hersenbloeding gekregen, hetgeen hem halfzijdig verlamd heeft gemaakt. Klopt het dat u tegenover hem heeft gesteld dat dit bij het ondernemersrisico hoort en dat hij niet hoeft te rekenen op o.a. uitstel betalen van huur en marktgeld? Zo ja, wilt u dit mensonterende beleid subiet wijzigen en de Raad informeren hoe u e.e.a. vorm gaat geven?

5). U stelt in uw beantwoording dat de lijngoten begin juli zijn gereinigd. Bent u op de hoogte van het feit dat marktkooplui nog steeds stellen dat de lijngoten blijvend een rioollucht hebben? Zo ja, wat gaat u daar nu eindelijk eens aan doen?

6). Klopt het dat de Q-Parkgarage Haagse Markt te koop staat? Zo ja, wat zijn daarvan de gevolgen voor de markt?

7). Bent u bekend met het feit dat wens van verzelfstandiging van de Haagse Markt nog steeds leeft onder de marktkooplieden? Zo ja, kunt u in kaart brengen wat er nodig is om een verzelfstandiging van de markt mogelijk te maken? Kunt u in uw beantwoording duiden of u de bereidheid heeft bij te dragen aan de verzelfstandiging van de markt? Zo neen, waarom niet?

8). Bent u op de hoogte van nieuwe initiatieven over een vorm van een droogloop over het marktterrein? Zo ja, hoe staat u daar tegenover?