Overeenkomstig artikel 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Janice Roopram en Jelle Meinesz (Hart voor Den Haag / Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

Bewoners in en rondom de Loosduinse Hoofdstraat ervaren nog steeds een onveilige verkeerssituatie op de versmalde rijbaan. In 2019 hebben de raadsleden Roopram en Meinesz schriftelijke vragen gesteld aan het college (RIS 303039). In de beantwoording op de schriftelijke vragen heeft het college aangegeven in gesprek te gaan met bewoners. Helaas geven bewoners aan dat er geen contact is geweest en dat er dus aan de onveilige verkeerssituatie niets is gedaan.

1.Kan het college aangeven waarom, zoals in de beantwoording van de schriftelijke vragen (RIS303039) op vraag 6 is aangegeven, er geen contact is opgenomen met bewoners van de Loosduinse Hoofdstraat en er niets is veranderd aan de onveilige verkeerssituatie?

Het versmallen van de Loosduinse Hoofdstraat was bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren en omdat een smallere rijloper leidt tot een verlaging van de gereden snelheid door gemotoriseerd verkeer. De weginrichting zou de verkeersdeelnemers uitnodigen om alerter te zijn en voorzichtiger verkeersgedrag vertonen. De bewoners geven aan dat de verkeersveiligheid juist is verslechterd door het versmallen van de Loosduinse Hoofdstraat. Nog steeds worden autospiegels eraf gereden, rijden fietsers en scooters over het trottoir. Ook vrachtwagens rijden door de Loosduinse Hoofdstraat en hieromtrent voelen zowel fietsers als scooters zich niet veilig en maken dus gebruik van de trottoirs. Zelfs de supermarktbusjes parkeren op het trottoir om de boodschappen af te leveren. Dit zorgt wederom voor een onveilige verkeerssituatie voor bewoners. Bewoners zijn zeer ontstemd dat het college in de beantwoording aangeeft de ‘aanname’ niet kunnen bevestigen dat trottoirfietsen direct het gevolg is van automobilisten die te dicht op de fietsers rijden.

2. Kan het college aangeven wat dan wel de mogelijke oorzaak zou zijn dat fietsers en scooters over het trottoir rijden?

3. Waarom heeft het college de zorgen van de bewoners niet serieus genomen en om welke reden is er geen onderzoek verricht naar de verkeerssituatie in de Loosduinse Hoofdstraat? Terwijl dit wel is aangegeven in de beantwoording van de schriftelijke vragen? Graag een uitgebreid onderbouwd antwoord.

4. Is het college bereid om zo spoedig mogelijk in gesprek te gaan met bewoners en omwonenden en alsnog een onderzoek te laten verrichten omtrent de onveilige verkeerssituatie in de Loosduinse Hoofdstraat?

Janice Roopram,  Jelle Meinesz
Hart voor Den Haag/Groep de Mos