19 april 2016 Beantwoording Schriftelijke vragen Verkeersvertragingen in en rondom Den Haag

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het lid De Mos (Groep de Mos / Ouderen Partij) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad

1) Bent u bekend met de berichten ‘Den Haag filehoofdstad van Nederland, voor het derde jaar op rij’ (1) en ‘In Den Haag sta je het meest in de file’, RTL Nieuws, 21 maart 2016

Uit de jaarlijkse TomTom Traffic Index is gebleken dat Den Haag voor de derde (!) keer op rij de filehoofdstad van Nederland is geworden.

2) Welke economische schade heeft de titel ‘Filehoofdstad van Nederland’ voor Den Haag?

3) Kunt u duiden waarom de wegen in en rondom Den Haag het verkeer niet voldoende kunnen verwerken? Kunt u in uw beantwoording aangeven welke verkeersvisie u heeft om de doorstroming in en rondom Den Haag te bevorderen.

De drie grootste knelpunten zijn:

– A4 / A13 tussen knooppunt Ypenburg en afrit 9 Delft;

– Einde A12 ter hoogte van het Malieveld;

– A4 Prins Clausplein

4) Wat kunt u als gemeente zelfstandig doen om de doorstroming op deze knelpunten te verbeteren of bent u hierbij helemaal afhankelijk van de Metropoolregio? Graag in uw beantwoording aangeven wat wij als stad zelf kunnen doen en indien wij alle zeggenschap aangaande verkeer zijn verloren wat u gaat doen om de Metropoolregio ertoe te bewegen om te investeren in de knelpunten die Den Haag de titel ‘Filehoofdstad van Nederland’ geven.

5) Welke overige knelpunten leiden tot de titel “Den Haag filehoofdstad”? Kunt u in uw antwoord aangeven of het opgeven van de ringweggedachte hierbij ook een rol speelt?

6) Klopt het dat de beperkte doorstroming op de Lozerlaan en op de Noordwestelijke Hoofdroute ook oorzaken zijn van de vertragingen? Zo ja, wilt u de bevroren ambities voor deze trajecten eindelijk ontdooien en de Raad een tijdspad doen toekomen wanneer deze verkeersaders voor Den Haag worden aangepakt (o.a. ongelijkvloerse kruisingen op de Lozerlaan en de ondertunneling van het Telderstracé)?

7) Welke verkeersaders in Den Haag en Scheveningen komen nog meer in aanmerking voor verbetering van de doorstroming? Graag een uitgebreid overzicht.

8) Heeft u of, indien u de zeggenschap over het verkeer helemaal kwijt bent, de Metropoolregio al aangeklopt bij het Rijk en de Provincie om de verkeersknelpunten aan te pakken? Zo ja, wat was daarvan de uitkomst?

9) Welke gevolgen heeft de invoering van het Verkeerscirculatieplan gehad op het vast komen te zitten van het verkeer in en rondom Den Haag? Indien dit invloed heeft gehad graag uw oplossingen.

Er zijn diverse onderzoeken bekend dat gratis openbaar vervoer ertoe leidt dat mensen hun auto laten staan.

10) Wilt u onderzoeken, desnoods in Metropoolregioverband, wat gratis openbaar vervoer de stad Den Haag of de Metropoolregio kan opleveren? Kunt u dat onderzoek uitsplitsen naar gratis openbaar vervoer voor iedereen en alleen gratis openbaar vervoer voor 65-plussers. Zo neen, waarom niet?

11) Wilt u zich er per direct voor inzetten dat de tarieven voor het reizen met het openbaar vervoer drastisch worden verlaagd? Kunt u ervoor zorgen dat er binnen de Metropoolregio zo snel mogelijk een eenduidig laag tarief wordt ingevoerd? Zo neen, waarom niet?

(1) ‘Den Haag filehoofdstad van Nederland, voor het derde jaar op rij’, Omroep West, 22 maart 2016

(2) ‘In Den Haag sta je het meest in de file’, RTL Nieuws, 21 maart 2016

Richard de Mos

Groep de Mos/Ouderen Partij Den Haag