20 april Beantwoording Schriftelijke vragen Parkeerchaos Kijkduin

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het lid De Mos (Groep de Mos / Ouderen Partij) de volgende vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad

1) Bent u bekend met het feit dat we aan de vooravond staan van de opknapbeurt van Kijkduin, welke de komende maanden in fases zal aanvangen? Zo ja, bent u ook bekend met het feit dat de bouw van nieuwe woningen en de realisatie van meer retail en meer horeca zullen leiden tot bijna een verdubbeling van het huidige jaarlijkse bezoekersaantal van 4 miljoen per jaar? (verwachte bezoekers door vastgoedeigenaar FRED 7 miljoen)

2) Bent u bekend met het feit dat Kijkduin onder de huidige omstandigheden, op zomerse dagen, al te kampen heeft met parkeerchaos? Zo is het Deltaplein bezaaid met fietsen en is het vinden van een parkeerplaats voor de trouwe vierwieler als het zoeken naar een speld in de spreekwoordelijke hooiberg.

3) Deelt u de mening dat de opknapbeurt voor Kijkduin de kans biedt om parkeerchaos het hoofd te bieden? Zo ja, wilt u, samen met FRED, zorgdragen voor de realisatie van een fietsparkeergarage onder de nieuw aan te leggen boulevard en wilt u voorts bij Bouwfase 1 al werk maken van het upgraden van de parkeerplaats bij de Zandvoortselaan? Graag in uw beantwoording helder en uitgebreid omschrijven hoe u e.e.a. gaat oppakken teneinde parkeerchaos te voorkomen.

U heeft keer op keer negatief geantwoord op voorstellen van Groep de Mos voor het doortrekken van RanstadRail3 tot het Deltaplein; ondanks dat FRED heeft aangegeven dat dit voor retail en horeca op Kijkduin een goede zaak zal zijn.

4) Heeft u het idee van het doortrekken van RandstadRail3 naar het Deltaplein voor eens en voor altijd door de papierversnipperaar gehaald of is er ergens binnen uw College toch de visie te bespeuren dat zonder het doortrekken van RandstadRail3 een verkeerschaos a la Scheveningen zal ontstaan, zeker gezien de verwachte miljoenentoename van bezoekers van Kijkduin? Kunt u in het geval van een verstopte visie aangeven wat het doortrekken van RandstadRail3, met een extra wissel aan de Laan van Meerdervoort, zodat de huidige eindhalte aan de Arnold Spoelweg ook bereikt blijft worden, kost en welk meerjarenplan voor de aanleg u hierop loslaat?

Uw College heeft op 13 juni 2014 een Groep de Mos motie die opriep voor een meerjaren ambitie voor de Lozerlaan, teneinde de verkeersafwikkeling te verbeteren, ontraden. In februari 2015 heeft de verkeerswethouder zich echter positief uitgelaten over het upgraden van de Lozerlaan. Een tegenstrijdig signaal zoals we dat in de volksmond noemen.

5) Wat is nu, ruim een jaar later na het positieve signaal van de verkeerswethouder, de status aangaande het upgraden van de gehele Lozerlaan, zeker nu het aantal bezoekers richting Kijkduin fors zal toenemen? Kunt u uw visie voor de komende jaren voor de Lozerlaan kenbaar maken, met daarbij of alle kruisingen op de Lozerlaan ongelijkvloers worden aangelegd en of daarna de maximumsnelheid aldaar kan worden verhoogd van 50 naar 70 km per uur? Graag in uw beantwoording een meerjarenplan met de totale kosten die daarbij gemoeid zijn en de contacten die u hierover heeft met het Rijk en de Provincie.

Eerder wees u een Groep de Mos voorstel voor een zomerse verbinding tussen de badplaatsen Kijkduin en Scheveningen af.

6) Hoe staat u anno 2016 tegenover het voorstel van een zomerexpress tussen beide badplaatsen, zodat toeristen kennis kunnen maken met beide badplaatsen om de kans te vergroten dat ze nog eens terugkomen naar onze mooie stad? Graag in uw antwoord een heldere motivatie.

 

Richard de Mos

Groep de Mos/Ouderen Partij Den Haag

2 maart 2016