Overeenkomstig art. 32 van het Reglement van orde stelt het raadslid Sluijs de volgende vragen:
- Is het college bekend met het artikel in De Telegraaf (1) van 17 juli 2025 met de titel ‘Ik moet in een camper gaan wonen’, over de financiële problemen bij beachclub Bora Bora?
A. Wat is de reactie van het college op de in het artikel geschetste situatie?
B. Herkent het college het beeld dat ondernemers zich in de steek gelaten voelen?
2. Hoe beoordeelt het college de uitspraak van de schade-expert en opgestapte ambtenaar: “De gemeente is veel banger om een euro te veel uit te geven dan om duizend euro te weinig te betalen”?
3. Kan het college aangeven waarom aanvragen voor nadeelcompensatie, zelfs wanneer schade erkend is en een voorschot is verstrekt, maanden of zelfs langer blijven liggen?
4. Kan het college aangeven hoeveel nadeelcompensatie-aanvragen sinds 1 januari 2023 zijn:
A. Ingediend?
B. Afgehandeld?
C. Nog in behandeling?
D. Afgewezen?
5. Kan het college aangeven wat sinds 2023 de gemiddelde afhandeltijd van een aanvraag is?
A. Wat is de langste doorlooptijd die momenteel voorkomt?
6. Hoeveel aanvragen lopen er momenteel op de Scheveningse Middenboulevard?
A. Hoeveel daarvan overschrijden de wettelijke termijn (8 + 8 weken)?
B. Wat is het college van plan om deze termijnen alsnog te bewaken?
7. Kan het college aangeven in hoeveel gevallen sinds 2023 een voorschot verstrekt is, maar de aanvrager nog op het restantbedrag wacht?
8. Klopt het dat de voormalig (ingehuurde) manager van de gemeentelijke afdeling Nadeelcompensatie de organisatie heeft verlaten en inmiddels werkt bij het bedrijf van de nadeelcompensatie-expert die vele ondernemers bijstaat?
A. Zo ja, hoe duidt het college deze overstap?
B. Is er vanuit het college contact geweest over zijn motieven?
9. De gemeente werkt met externe schadebureaus.
A. Kan het college aangeven met welke partijen hiervoor contracten zijn gesloten?
B. Wat zijn de afgesproken termijnen en prestaties?
C. In hoeveel gevallen zijn deze overschreden?
10. Waarom heeft het college pas recent aangekondigd een adviescommissie nadeelcompensatie te willen instellen?
A. Wanneer wordt deze operationeel?
B. Wat wordt de rol van deze commissie in het versnellen van de afhandeling?
11. Kan het college aangeven hoeveel ondernemers sinds 2023 een klacht hebben ingediend of een bezwaarprocedure gestart zijn over de afhandeling van nadeelcompensatie?
A. Wat is met deze klachten gebeurd?
B. Hoeveel zijn gegrond verklaard?
12. Is het college bereid per direct álle openstaande aanvragen individueel te herbeoordelen en waar mogelijk binnen vier weken af te handelen?
A. Zo nee, waarom niet?
13. Wat gaat het college concreet doen om het vertrouwen van ondernemers, met name op Scheveningen, te herstellen?
Ralf Sluijs
Hart voor Den Haag