Overeenkomstig artikel 30 van het Reglement van orde stelt Janice Roopram (Hart voor Den Haag / Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad. Het college geeft in de beantwoording van de schriftelijke vragen aan (RIS308982) dat bewoners én ondernemers uit het gebied Van der Vennestraat en zijstraten zijn uitgenodigd voor de digitale bijeenkomst van 12 oktober 2020.

  1. Kan het college aangeven hoe het dan toch mogelijk is dat een aantal ondernemers de uitnodiging niet hebben ontvangen. Zoals Café en Restaurant Lalezar?
  2. Wat is er nodig om de parkeergarage Q-Park Van der Vennestraat wel geschikt te maken als openbare parkeergarage aangezien hier voldoende parkeergelegenheid is en het vrijwel altijd leeg staat?
  3. Op grond van welke concrete feiten stelt het college dat de parkeergarage Q-Park niet geschikt is voor openbaar parkeren?
  4. Kan het college een technisch onderzoek laten verrichten naar het geschikt maken van de parkeergarage Q-Park Van der Vennestraat voor openbaar parkeren? Zo ja, wanneer en is het college bereid om de ondernemers en bewoners te betrekken bij een (vervolg) onderzoek? Zo nee, waarom niet?

Ondernemers geven aan dat zij een terugloop van klanten zien na de herinrichting van de Van der Vennestraat vanwege de parkeerdruk.

5. Wanneer hebben de gesprekken plaatsgevonden met Q-Park omtrent de parkeergarage en wat is het nut geweest van deze gesprekken als deze niet hebben geleid tot concrete acties? De gemiddelde bezettingsgraad van de stallingsgarages is inmiddels gestegen naar 90%, geeft het college aan bij vraag 3.

6. Bij welke stallingsgarages is de gemiddelde bezettingsgraad gestegen naar 90% en kan het college aangeven hoe dit is onderzocht?

7. De nieuwe parkeersituatie zou volgens het college foutparkeerders voorkomen. De ondernemers geven aan dat de huidige parkeersituatie juist zorg voor foutparkeerders. Aan de zijde van de speeltuin, waar niet geparkeerd mag worden, gebeurt het toch. Hoe verklaart het college deze situatie en is het college bereid om opnieuw de parkeersituatie in de Van der Vennestraat te onderzoeken in overleg met de ondernemers? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet? 

Het college geeft in de beantwoording aan bij vraag 5 dat de laad- en losplekken in het nieuwe ontwerp zijn behouden. Dit is volgens de ondernemers onjuist. In de bocht bij de Van der Vennestraat (vanuit Hobbemaplein) waren twee laad- en losplekken. Nu nog maar één. Doordat de ondernemers elke dag bevoorraad worden middels een laad- en losvrachtwagen is het schier onmogelijk om hierlangs te rijden in de drukte. Ook indien er calamiteiten zich voordoen is het niet verantwoord indien hulpdiensten zich niet kunnen verplaatsen in de versmalde Van der Vennestraat.

8. Kan het college aangeven waarom foutieve informatie wordt gegeven omtrent de laad- en losplekken?

9. Is het college bereid, gezien de vele klachten en onduidelijkheden van de ondernemers, om de huidige verkeer- en parkeersituatie te herzien in samenspraak met de ondernemers van de Van der Vennestraat en Hobbemaplein? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?

10. Waarom wordt een onderzoek gedaan naar de plaatsing van een afvalsorteerstraatje, terwijl er aan de overkant van Restaurant PoKee al een aantal oracs naast elkaar staan? De oracs die voor Pokee staan kunnen toch verplaatst worden naar de overkant?

11. Kan het college ervoor zorgdragen dat de twee oracs zo snel mogelijk worden verplaatst naar de overkant, zodat PoKee geen overlast ervaart van bij-plaatsingen naast de oracs voor zijn onderneming en de ondernemer een terrasvergunning kan aanvragen?

12. Hoe vaak wordt het vuil opgehaald bij en rondom de Haagse Markt?

13. In de wijk zijn vrijwillige wijkambassadeurs actief om andere bewoners te enthousiasmeren om de buurt schoon te houden. Hoeveel wijkambassadeurs zijn er actief, wie zijn de wijkambassadeurs en waar maken ze schoon?

14. Hoe vaak wordt het openbaar groen onderhouden?

15. Sinds mei 2021 is er een bedrijfsfunctionaris actief in de Schilderswijk / Transvaal. Waar is dit gepubliceerd? Werkt de bedrijfsfunctionaris samen met de community builder die toch al actief is in Transvaal en de Schilderswijk?

16. Is de bedrijfsfunctionaris een bewoner van de Schilderswijk of Transvaal?

17. Wat heeft de bedrijfsfunctionaris tot nu toe aan concrete resultaten voor de Schilderswijk en Transvaal en voor de ondernemers aan Van der Vennestraat en het Hobbemaplein geboekt?

18. Wanneer wordt het participatietraject voor de herinrichting van het Hobbemaplein ingezet en hoe ziet het participatietraject eruit?

19. Wordt het participatietraject Hobbemaplein gedeeld met de raad? Zo ja, wanneer? 

*https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/10404011/1/RIS308982%20Beantwoording%20SV%20Meer%20aandacht%20voor%20ondernemers%20Hobbemaplein%20en%20Van%20der%20Vennestraat