6 juni 2017 Beantwoording Schriftelijke vragen enquête Ypenburg

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het lid De Mos (Groep de Mos) de volgende vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad

1) Bent u bekend met de klacht dat met enige regelmaat de waarschuwingsbellen bij de tramovergangen, halte Ypenburg Centrum en halte Weidevogellaan, het niet doen? Zo ja, heeft u de bereidheid om dit bij de HTM aan te kaarten, zodat de veiligheid bij de overgangen maximaal gewaarborgd wordt?

2) Bent u bekend dat er klachten zijn over de verkeersveiligheid van de kruispunten bij het Böttgerwater? Zo neen, zou u in overleg met omwonenden, openbare basisschool De Startbaan en de Bewonersplatform Ypenburg kunnen treden om gevaarlijke kruispunten aan te pakken?

Bij het winkelcentrum Ypenburg geldt er bij het winkelcentrum deels betaald parkeren (€ 1,70 per uur door de week tot 18.00 uur) en deels een groengele zone (€ 0,10 per uur, en maximaal één uur per dag). Dit levert verwarring op. Verschillende mensen hebben hierdoor onbewust fout geparkeerd en een boete ontvangen. Dit verwarrende systeem leidt tot minder winkelend publiek.

3) Heeft u – met inachtneming van bovenstaande – de bereidheid om één vorm van betaald parkeren in te voeren; te weten aan beide straatzijden € 0,10 voor de eerste twee uur? Zo neen, waarom weigert u te luisteren naar de wens van zowel bewoners als ondernemers? Zo ja, hoe gaat u e.e.a. realiseren?

Het is al langer bekend dat Ypenburgse tieners zich stierlijk vervelen (1). Zij hangen rond bij het winkelcentrum, veroorzaken, o.a. met hun scooters, soms overlast en verzekeraars stellen dat het vandalisme toeneemt.

4) Heeft u de bereidheid om samen met jongeren, scholen in de directe omgeving en Bewonersplatform Ypenburg te overleggen hoe er een jongerensoos kan worden gerealiseerd? Graag een gedetailleerd antwoord hoe u e.e.a. gaat oppakken.

Van bewoners in de omgeving van De Mok en tussen de Anthony Fokkersingel en de brug Brasserskade hebben wij begrepen dat de bereikbaarheid met het openbaar vervoer, zeker na het vertrek van buslijn 62 die stopte op de Singel, pover te noemen is.

5) Heeft u de bereidheid om inspanningen te verrichten om een extra tramhalte van lijn 19 te realiseren in het gebied tussen de Anthony Fokkerstraat en de brug Brasserskade? Zo neen, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u e.e.a. verder uitzetten?

Het ontbreken van wat leuke dag-horeca is velen in Ypenburg een doorn in het oog.

6) Waar blijft de geplande lunchroom (2) in de voormalige verkeerstoren? Kunt u daar navraag naar doen?

7) Deelt u de mening dat het visrijke water van de Blauwe Loper beter benut kan worden, o.a. door de realisatie van lichte horeca aldaar? Zo ja, heeft u de bereidheid om o.a. met de ondernemers van het winkelcentrum en Bewonersplatform Ypenburg te overleggen hoe dit water beter benut kan worden en hoe er wat lichte dag-horeca kan worden gerealiseerd? Zo ja, wilt u de uitkomsten hiervan naar de raad sturen? Zo neen, waarom niet?

We hebben begrepen dat er – zeker bij het brengen en afhalen van kinderen – wel eens gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan bij scholen.

8) In hoeverre zouden zogeheten zoen- en zoefstroken hier een oplossing kunnen bieden? Heeft u de bereidheid om dit met de scholen in Ypenburg te bespreken en de raad te informeren of en waar zoen- en zoefstroken een bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van de verkeersveiligheid? Zo neen, waarom niet?

Er zijn ook in Ypenburg wegversmallingen doorgevoerd; hierover zijn zorgen, omdat hulpdiensten o.a. vanwege hoge stoepen in noodsituaties niet kunnen passeren.

9) Wat zijn de aanrijtijden van hulpdiensten naar Ypenburg? Wat is uw reactie op het niet kunnen passeren van hulpdiensten als gevolg van wegversmallingen en te hoge stoepen?
(1) http://www.ad.nl/den-haag/ypenburgse-tieners-vervelen-zich-stierlijk-in-vinex-wijk~af27f494/

(2) http://www.ad.nl/den-haag/verkeerstoren-ypenburg-moet-lunchroom-worden~a64b45d7/