Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid De Mos de volgende vragen:

  1. Is het college echt voornemens om van de Wouwermanstraat, een belangrijke verkeersader in de Schilderswijk, een éénrichtingsweg te maken, waardoor je deze straat vanaf de Vaillantlaan en Hoefkade niet meer kunt inrijden? 

2. De afsluitingsplannen zijn al in 2020 gepresenteerd en hebben als doel om, zoals de wethouder Stedelijke Ontwikkeling, Strategie en Europa vertelde, door middel van een ‘fundamentele aanpak’ grote delen van de Schilderswijk en Transvaal autoluw te maken. Heeft het grootschalige verzet tegen de plannen rondom het Hobbemaplein en de afsluitingen van de Hoefkade en de Parallelweg niet laten zien dat men in de Schilderswijk en Transvaal, maar ook daarbuiten, helemaal niet zit te wachten op het autoluw maken van het gebied? Graag een toelichting. 

3. Hoe zit het met signalen dat inspraak vanuit burgers en ondernemers ook bij dit collegeplan weer een wassen neus is? Graag een gedetailleerd antwoord inzake het gehele participatietraject, met daarbij ook de variant hoe burgers en ondernemers dit plan van tafel kunnen vegen. 

4. Deelt het college de mening dat, als deze plannen doorgaan, de verkeerschaos in dit gebied, maar ook daar omheen, nóg groter zal worden? Door de plannen zal het op de Vaillantlaan (richting De Put) nog drukker worden. Het staat ook volkomen haaks op de (zogenaamde) wens van het college en collegepartijen om de drukke Vaillantlaan te ontlasten. De Wouwermanstraat geldt nu voor veel automobilisten juist als een soort ontsnappingsroute om aan de drukte op de route Vaillantlaan-Neherkade te ontkomen. Zo ja, wil het college deze plannen subiet prullemanderen? Graag een gedetailleerd antwoord. 

5. Deelt het college de mening dat juist de vele afsluitingen zoals de Hoefkade, Parallelweg, Kaapstraat, Vaillantlaan/Calandstraat (De Put) naar de Waldorpstraat en Marktweg/Lau Mazirellaan op de korte ongedaan moeten worden gemaakt, zodat de doorstroming weer op gang komt? En dat op de langere termijn de Vaillantlaan (deels) moet worden ondertunneld? Zo ja, hoe gaat het college dit realiseren, zodat zij eindelijk eens gaat doen wat de wijken nodig hebben? Graag een gedetailleerd antwoord. 

Richard de Mos
Hart voor Den Haag