AV070 is tijdens de coronacrisis veelvuldig ingezet als vervoerder voor kwetsbare mensen van- en naar zowel prik- als testlocaties. Op zich is dit natuurlijk prima en een geweldige service voor mensen die zelf geen vervoer hebben. Maar momenteel is de service die verleent behoort te worden aan inwoners die om wat voor reden dan ook gebruik moeten maken van AV070 ver te zoeken. Gebruikers moeten dagen van te voren hun ritten boeken en noodgedwongen en tegen betaling uitwijken naar andere services zoals de Regiotaxi of een reguliere taxidienst.


 Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Janice Roopram de volgende vragen:


1. Is het college bekend met de enorme wachttijden van dagen, die momenteel gelden bij het boeken van een rit met AV070? En zo ja, wat wil het college hier aan gaan doen?

2. Kan het college aangeven hoe het komt dat gebruikers van AV070 zo lang moeten wachten op een mogelijkheid om een rit te boeken? Zijn er te weinig wagens of te weinig chauffeurs beschikbaar?

3. Het is ons bekend dat AV070 ook ingezet wordt voor vervoer van en naar test- en priklocaties. Dit is op zich prima natuurlijk, maar niet als het reguliere vervoer hier onder moet lijden. Kan het college aangeven hoeveel ritten er ingezet worden van en naar prik- of testlocaties? Kan het college dan ook aangeven hoeveel reguliere ritten er om deze reden vervallen? Graag exacte getallen.

4. Is het college met Hart voor Den Haag/Groep de Mos van mening dat juist kwetsbare personen gebruik moeten maken van AV070 en dat zeker nu de strengere regels van de lockdown opgeheven worden, juist deze kwetsbare mensen weer aan het gewone leven deel moeten kunnen nemen en juist daar AV070 voor nodig hebben? Zo nee, waarom niet?

5. Is het college het met ons eens dat gebruikers van AV070 die noodgedwongen uit moeten wijken naar Regiotaxi of ander vervoer, voor deze extra kosten gecompenseerd moeten worden? Zo nee, waarom niet?


De eigen bijdrage voor AV070 is vrijgesteld tot een bedrag van 130% van het minimum inkomen. Toch ontvangen gebruikers die aan deze voorwaarden voldoen een rekening van het CAK.

6. Vindt het college het ook niet vreemd dat gebruikers die vrijgesteld zijn van een eigen bijdrage voor AV070 en WMO in het algemeen tóch een rekening cq acceptgirokaart ontvangen in verband met hun eigen bijdrage?

7. Kan het college uitzoeken hoe het komt dat medewerkers van de klantenservice bij zowel de gemeente als het CAK geen idee hebben hoe de regels in elkaar steken?