7 juli 2020 Beantwoording Schriftelijke vragen onveilig LHBTI-klimaat op Haagse scholen
Overeenkomstig artikel 30 van het Reglement van orde stelt raadslid Nino Davituliani (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.
1.Is het college bekend met het artikel: “SCP: Discriminatie in het onderwijs is de laatste jaren gestegen”? (*)
2. Hoe beoordeelt het college de uitkomsten en conclusies van de door Sociaal Cultureel Planbureau gedane studie: “Ervaren discriminatie in Nederland?
3. Deelt het college de mening dat de toegenomen discriminatie van LHBTI-ers in het onderwijs en eveneens groeiende discriminatie op grond van ras/etniciteit, een effectievere en efficiëntere aanpak vereist? Zo ja, welke lokale initiatieven heeft de gemeente dan wel driehoek genomen, in samenwerking met schoolbesturen en bestaande organisaties om hardnekkige vormen van discriminatie in het onderwijs, waaronder discriminatie op grond van seksuele diversiteit en discriminatie op grond van ras/etniciteit te bestrijden? Zo nee, waarom niet?
4. Deelt het college de mening dat de acceptatie van LHBTI-ers in het onderwijs blijvende aandacht verdient en welke uitdagingen en verbeterpunten ziet u op dit vlak?
5. Scholen dienen verplicht hun leerlingen voor te lichten over verschillen in seksuele voorkeur. Zo worden scholen geacht lessen te verzorgen over LHBTI-acceptatie. De scholen die dat niet doen, kunnen rekenen op sancties. Kunt u per school aangeven hoeveel uur per week zij besteden aan het bevorderen van aandacht voor dit onderwerp en voor de sociale veiligheid van LHBT-ers?
6. Heeft het college een helder beeld van het LHBTI-klimaat op Haagse basisscholen, scholen voor voortgezet onderwijs en MBO-scholen?
7. In hoeverre is het pesten van LHBTI- leerlingen in de anti-pestprotocollen opgenomen en hoe geschiedt het toezicht en de handhaving van anti-pestmaatregelen?
8. Hoe vaak heeft de onderwijsinspectie moeten ingrijpen op scholen die niet of niet voldoende aandacht schenken aan LHBTI-acceptatie? Aan welke scholen en hoe vaak zijn er sancties opgelegd? Graag een uitgebreid antwoord.
9. Zijn er in Den Haag scholen die weigeren over LHBTI-acceptatie voorlichting te geven? Zo ja, op basis van welke argumenten weigeren ze voorlichting te geven? Om welke scholen gaat het? Heeft dit geresulteerd in het opleggen van sancties? Zo nee, waarom niet?
10. Is het college bereid, zodra de scholen weer open zijn, een uitgebreid onderzoek in te stellen naar de huidige situatie omtrent de LHBTI acceptatie op Haagsche scholen? Zo nee, waarom niet? Bent u tevens bereid te onderzoeken, op welke eenvoudige en laagdrempelige manier professionele hulp kan worden geboden en verkregen ten aanzien van de scholieren en studenten van de LHBTI-gemeenschap? Zo nee, waarom niet?
11.Is het college bereid zich in te spannen voor het vergroten van bewustwording onder de jongeren over seksuele diversiteit? Zo nee, waarom niet?
12. Welke (online) anti-discriminatie voorzieningen denkt het college op te kunnen zetten om de weerbaarheid van LHBTI-ers in het Haagse onderwijs te vergroten?
13. Is het college tevens bereid een uitgebreid onderzoek te verrichten naar alle andere vormen van discriminatie in het onderwijs in Den Haag en de uitkomsten ervan met de raad te delen? Zo nee, waarom niet?
14. Deelt u de mening dat discriminatie van LHBTI-ers te allen tijde moet worden bestreden en bestraft? Zo ja, welke stappen bent u voornemens te ondernemen om de aangiftebereidheid onder LHBTI- scholieren en studenten te vergroten? Zo nee, waarom niet?
Nino Davituliani
Hart voor Den Haag/Groep de Mos