21 december 2021 Beantwoording Schriftelijke vragen Zorgen om Haagse leerlingen

1) Bent u bekend met de berichten ‘Forse achterstanden in voortgezet onderwijs door coronapandemie’ en ‘Studenten zwaar onder druk:kwart ervaart klachten van levensmoeheid’? Hoe beoordeelt het college deze berichten? (1)(2)

2) Onderschrijft het college de stelling van Hart voor Den Haag dat juist nu alle middelen die het rijk ter beschikking stelt deze ook daadwerkelijk moet worden benut voor deze grote maatschappelijke opgave zodat dit niet verzand in bureaucratische processen en beleidsvoornemens maar juist concrete daden en resultaten moeten worden bereikt?

3) Op welke manier worden de resultaten van de inhaalprogramma’s van Het Nationaal Programma Onderwijs op nationaal en lokaal niveau zoveel mogelijk samengebracht en bijgestuurd?

4) Kunt u aangeven hoe de inspraak op Haagse scholen is verlopen als het gaat om de besteding van de gelden van het Nationaal Programma Onderwijs?

5) Zijn de medezeggenschapsraden er altijd aan te pas gekomen?

6) Heeft het college signalen ontvangen dat er scholen zijn waar dat niet gebeurde?

7) Is het college met Hart voor Den Haag van mening dat leraren als beste kunnen inschatten waar hun leerlingen behoefte aan hebben? Zo nee, waarom niet?

8) In hoeverre zijn de leraren betrokken (geweest) bij de besteding van deze gelden? Graag een gemotiveerd antwoord.

9) Hoe wordt er bijgestuurd als bij een leerling onvoldoende voortgang is? Graag een gemotiveerd antwoord.

10) Kan het college aangeven in hoeverre de Haagse scholen zich aan de menukaart van de interventies houden?

11) Zijn er scholen die ‘afwijken’ van de menukaart?

12) Hoe geschied de verantwoording hiervoor?

13) Hebben alle Haagse scholen inmiddels bepaald aan welke interventies zij zich houden?

14) Op welke manier(en) wordt erop toegezien door de Inspectie van het Onderwijs en het ministerie van OCW of de scholen de middelen effectief en doeltreffend inzetten?

15) Is er in het kader van het wegwerken van de achterstanden een speciaal volgsysteem voor de leerlingen ontwikkeld?

16) Welke concrete acties worden er ondernomen als de inzet niet effectief blijkt?

17) In hoeverre is het de Haagse scholen gelukt om in het licht van het ongekende lerarentekort, voldoende gekwalificeerd personeel te vinden om de inhaalprogramma’s zo effectief mogelijk in te zetten?

18) Hoeveel scholen hebben ervoor gekozen om de onderwijsachterstanden in te halen door de particuliere bijlesbureaus?

19) Hoe wordt er toezicht gehouden op het doelmatig besteden van de middelen op deze bijlesbureaus?

20 In hoeverre brengen de scholen per leerling in kaart wat de opgelopen cognitieve en sociaal-emotionele achterstanden zijn en hoe wordt hier precies op geacteerd?

21) Wordt er hierbij extra aandacht geschonken aan ouderbetrokkenheid en hoe verloopt dit?

22) Op welke wijze worden de scholen en schoolbesturen door het college ondersteund om de onderwijsachterstanden bij Haagse leerlingen zo goed als mogelijk weg te werken?

23) Schoolleiders van de scholen op basis- en voortgezet onderwijs maken zich zorgen over het welbevinden van de leerlingen. Ook geven ze aan dat in het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs de zorgen het grootst zijn. In hoeverre deelt het college deze zorgen en heeft het in beeld hoe groot de groep van kwetsbare leerlingen in Den Haag is die extra aandacht nodig heeft?

24) Welke inspanningen verricht het college in samenwerking met het onderwijsveld om deze kinderen tijdig de aandacht en zorg te geven die ze verdienen?

25) Kunnen we op een zeer korte termijn een plan van aanpak tegemoet zien? Zo nee, waarom niet?

Uit de gepubliceerde Monitor Mentale gezondheid en Middelengebruik van Studenten in het hoger onderwijs van het RIVM, het Trimbos-instituut en GGD Ghor, blijkt dat de coronacrisis de mentale gezondheid van studenten in het hoger onderwijs heeft doen verergeren.

26) Is het college bereid om in kaart te brengen hoe groot de groep van de in Den Haag wonende studenten is, die klachten ervaart zoals beschreven in het artikel? (2)

27) Is het college bereid om met een integraal plan van aanpak te komen waarbij de beleidsvelden Onderwijs, Volksgezondheid, Sociale Zaken en Werkgelegenheid samenkomen om zodoende naast het inzetten van de middelen van Nationaal Programma Onderwijs, de broodnodige aanvullende actie te ondernemen ter verbetering van de mentale gezondheid van onze studenten? Zo ja, wanneer kan de raad de eerste inventarisatie van het plan tegemoet zien? Zo nee, waarom niet?

(1) NOS – Forse achterstanden in voortgezet onderwijs door coronapandemie, https://nos.nl/artikel/2403433-forse-achterstanden-in-voortgezet-onderwijs-door-coronapandemie

(2) PAROOL – Studenten staan zwaar onder druk: kwart ervaart klachten van levensmoeheid, https://www.parool.nl/nederland/studenten-staan-zwaar-onder-druk-kwart-ervaart-klachten-van-levensmoeheid~bb63205a/

Nino Davituliani
Hart voor Den Haag/Groep de Mos