Het stadsbestuur deed deze week een oproep aan de inwoners om hun boodschappen en cadeaus voor Sinterklaas en Kerstmis bij de winkel om de hoek te halen. Winkeliersverenigingen kunnen ook maximaal tweeduizend euro krijgen waarmee ze hun winkelstraat en hun aanbod kunnen promoten. Hart voor Den Haag/Groep de Mos wil ter aanvulling dat de Mupi’s (digitale informatieschermen) ingezet worden om de lokale ondernemers een podium te bieden.

  1. Veel mensen voelen zich er door de maatregelen en angst niet prettig bij om fysiek hun inkopen te doen en doen dat dan ook online. De onlineverkoop komt nu hoofdzakelijk terecht komt bij de grote landelijke ketens en niet bij de winkel op de hoek. Is het college het met Hart voor Den Haag/Groep de Mos eens dat ook de onlineverkoop van Haagse winkeliers gepromoot moet worden? Zo nee, waarom niet?
  2. In Rotterdam benutten ze ook de digitale schermen (Mupi’s) en abri’s volop met lokale ondernemers in de campagne ‘Rotterdam. Sterker door lokaal online winkelen’. Is het college bekend met deze campagne?
  3. Als onderdeel van de overeenkomst tussen de gemeente Den Haag en eigenaar van de Mupi’s JCDecaux beschikt Den Haag over ‘gratis’ advertentieruimte. Is het college bereid om deze ruimte te benutten om (online) winkelen bij lokale winkeliers te promoten naar Rotterdams voorbeeld? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kan dit op korte termijn in verband met de feestmaanden?

Ralf SluijsHart voor Den Haag/Groep de Mos