Naar aanleiding van diverse branden in parkeergarages in Nederland en gesprekken met bewoners maakt Hart voor Den Haag zich grote zorgen over de brandveiligheid in de vele ondergrondse en bovengrondse parkeergarages in Den Haag. Er heerst veel onduidelijkheid over de bestaande regels, wettelijke eisen, de risico’s en kostenverdeling. Met name als het gaat om het toevoegen van elektrische oplaadpunten in parkeergarages en de extra risico’s die daarbij kunnen optreden. Door de electrificering van de auto wordt er steeds meer elektrisch opgeladen in parkeergarages en stijgt het aantal elektrische auto’s in parkeergarages enorm. Branden in parkeergarages, zoals onlangs in Den Bosch (1) (17 januari 2024), laten zien dat de brandweer de branden niet kan blussen en dat de bovenliggende bedrijven en woningen daarna onbruikbaar zijn.

Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Guernaoui (Hart voor Den Haag)  de volgende vragen:

  1. Kan het college aangeven of het klopt het dat het aantal elektrische auto’s (conform landelijk klimaatbeleid) tussen 2024 en 2030 enorms zal toenemen? Zo ja, wat is de raming van deze stijging? Kan het college aangeven hoeveel elektrische auto’s en brommers geregistreerd staan in Den Haag?

Naar aanleiding van de brand in Den Bosch is gebleken dat (2) veiligheidsmaatregelen in ondergrondse parkeergarages van levensbelang zijn, want branden zijn daar veel gevaarlijker dan boven de grond. Bij een brand in een ondergrondse parkeergarage komt veel gevaarlijke rook vrij en de hitte kan nergens heen. Door de brand kunnen bewoners maandenlang niet naar huis. Door de komst van steeds meer elektrische auto’s wordt de parkeergarage gevoeliger voor brand. Een elektrische auto is moeilijk te blussen, omdat de accu in een gesloten huls zit kan de brandweer er lastig bij komen. Zelfs als het vuur uit is, kan een hete accu later opnieuw vlam vatten.

Elektrische auto’s moeten volgens de brandweer in een container met water worden geplaatst, zodat de auto helemaal kan afkoelen, maar bij een brand in een ondergrondse parkeergarage lukt het niet om een brandende auto de garage uit te krijgen.
Vanaf  1 januari 2024 moeten nieuwe parkeerkelders onder woningen een sproeisysteem hebben. Door zo’n installatie kan de brand worden geblust en als dat niet lukt, bijvoorbeeld in een elektrische auto, blijft de situatie in ieder geval onder controle. Zo’n sproeisysteem zou eigenlijk in alle parkeergarages moeten komen, maar dat vinden gemeenten en bouwbedrijven te duur zegt de brandweer.

2. Is het college bekend met de brand in Den Bosch en wat gaat het college, samen met de brandweer en de ander hulpdiensten, doen om dit soort branden in Den Haag te voorkomen of te blussen? Wat zijn de consequenties voor gemeentelijke parkeergarages?

Brandweerwagens zijn te hoog om een parkeergarage in te rijden, daarnaast zijn de risico’s om een brandende parkeergarage in te rijden veel te hoog.

3. Kan het college aangeven of het klopt dat de brandweer een brand in een parkeergarage niet adequaat kan blussen? Klopt het dat een brand in een parkeergarage van een elektrische auto niet te blussen is en een brand van een benzine/diesel auto wel?

4. Kan het college aangeven of er nog beperkende voorwaarden zijn voor LPG-auto’s in parkeergarages?

5. Kan het college aangeven wat de instructies voor de brandweer zijn bij een brand in een parkeergarage?

6. Kan het college aangeven wat de nieuwe wetgeving betekent voor parkeergarages voor bestaande en nieuwe parkeergarages in Den Haag? Kunnen er (extra) oplaadpunten worden gebruikt en/of toegevoegd als de parkeergarages niet voldoen aan de nieuwe wetgeving? Zijn er plannen van het college samen met de brandweer, om extra eisen te stellen aan bestaande parkeergarages?

7. Kan het college aangeven wat de regels zijn voor individuele parkeerboxen/bergingen m.b.t. het elektrisch laden van fietsen/brommers/auto’s? Kunnen elektrische auto’s en/of brommers worden opgeladen via de bestaande stopcontacten en zijn daar extra risico’s aan verbonden? Wat zijn de instructies voor de brandweer m.b.t. advies en/of blussen?

Veel parkeergarages zijn eigendom van particuliere bedrijven (o.a. Qpark) en/of van Verenigingen van Eigenaren (VVE’s).

8. Kan het college aangeven hoe VVE’s moeten omgaan met aanvragen van eigenaren/bewoners voor het toevoegen van elektrische oplaadpunten? Welke eisen moeten ze daaraan stellen?

9. Kan het college aangeven of VVE’s verplicht zijn om (extra) oplaadpunten te faciliteren of moet dat alleen als er een meerderheid voor is?

10. Kan het college aangeven of de brandweer betrokken moet worden bij deze aanvragen? Wat zijn daarvoor de regels/instructies?

11. Kan het college aangeven hoe VVE’s moeten/kunnen omgaan met de extra kosten die worden veroorzaakt door extra elektrische oplaadpunten (advies, wijziging aktes, noodzakelijke herpositioneren van parkeerplaatsen (dichter bij de ingang), nieuwe eisen en kosten verzekering)?

12. Kan het college aangeven of  er consequenties zijn voor de verzekeringspolissen van parkeergarages bij (extra) oplaadpunten en/of elektrische auto’s? Heeft de gemeente/brandweer/VNG hierover contact met de verzekeraars?

13. Kan het college aangeven welke (landelijke of gemeentelijke) vergunningen zijn nodig?

14. Kan het college aangeven hoe de gemeente  ervoor zorgt dat de huidige en/of extra elektrische oplaadpunten niet gaan zorgen voor extra branden?

15. Kan het college aangeven of er voldoende elektriciteit is voor extra oplaadpunten in Den Haag? Hangt dat af van de wijk waar de parkeergarage is gelegen?

(1) Grote brand parkeergarage Den Bosch: 86 woningen ontruimd | RTL Nieuws
(2) Hoe veilig is de ondergrondse parkeergarage als er brand uitbreekt? – Omroep Brabant