Voorzitter,

Allereerst wil ik namens Hart voor Den Haag mijn medeleven betuigen met de familie en vrienden van de overleden persoon tengevolge van het vreselijke incident aan de Leggelostraat.

Voor u zit een trots raadslid van de grootste partij van Den Haag! Dé lokale partij van de stad die niet alleen in ledenaantal fors gegroeid is maar er zelfs in de raad afgelopen jaar een negende zetel bij kreeg in de persoon van Frans Hoijnck. Een geweldige aanwinst voor onze fractie!

Beste collega’s, Hart voor Den Haag heeft zich ook het afgelopen jaar opgesteld als constructieve partij. Met ons kun je afspraken maken en deze komen wij ook na. Altijd met het oog op de stad en de inwoners van Den Haag, Scheveningen en Loosduinen.

We doen het voor de mensen. 

We hebben op vele dossiers met diverse partijen samengewerkt en dat blijven we ook graag doen. Namens Hart voor Den Haag geef ik dat signaal nog maar eens helder en onverkort aan u af, ook richting de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar.

Voorzitter,

Het was voor velen in onze stad een jaar om snel te vergeten. Corona hield huis en het virus zelf, maar ook de maatregelen, hebben de mensen keihard geraakt.

  • Eenzaamheid die onder grote groepen als een ijzige wind het huis binnendrong.
  • Winkeliers, andere MKB’ers en de horecasector die alles, wat ze in jarenlang opgebouwd hadden, in rook zagen opgaan.

Dit heeft van ons als politiek gevraagd om er nog meer te zijn dan ooit. Voor mij persoonlijk, als oud-horecaondernemer, heeft het slapeloze nachten opgeleverd. “Hoe kunnen we er in vredesnaam voor zorgen dat al die mensen zo goed mogelijk geholpen worden?”, spookte het vaak door m’n hoofd.

Het heeft in onze fractie geleid tot een enorme werklust met tientallen schriftelijke vragen, tienpuntenplannen, een reddingsplan voor de Haagse horeca, een initiatiefvoorstel leegstand, vele coronadebatten en urenlange zoom- en Facebook livegesprekken met de stad.

Voorzitter, de stad besturen in crisistijd is geen sinecure. Maar corona is het laatste jaar ook wel regelmatig als excuus gebruikt om zaken niet op orde te hebben of op de lange baan te schuiven. De lange baan ligt er vol mee inmiddels.

Want het is natuurlijk met geen pen te beschrijven dat het stadsbestuur in de jaarrekening een positief resultaat aangeeft van ruim 70 miljoen euro. Geld wat dus op de plank ligt te verstoffen. Het college geeft doodleuk toe dat dit komt door puur lanterfanten.

Economie

Voorzitter,

Alsof er geen steunmaatregelen nodig zijn om getroffen sectoren in de benen te houden, alsof er niet ingezet moet worden op het omscholen van werklozen en uitkeringsgerechtigden, alsof de keiharde bezuinigingen op economie niet teruggedraaid moeten worden. 

De boodschap van Hart voor Den Haag is glashelder: de bezuinigingen op Economie moeten teruggedraaid worden. Sterker nog, er moet geld bij. De economie is de kurk waarop onze stad drijft, die kun je niet afschepen met een fooi.

Voorzitter,

Het Binnenhof gaat dicht. Afgelopen vrijdagavond, terwijl iedereen al een de vegetarische barbecue zat, werd even gemeld dat de renovatiekosten explosief gestegen zijn. Met zo’n 718 miljoen valt de renovatie inmiddels ruim 50 procent duurder uit.

Maar voor de stad Den Haag is als compensatie voor het sluiten van de grootste publiekstrekker nog geen eurocent geregeld. Dat terwijl er een rapport ligt die de economische schade op 38 miljoen euro per jaar berekende. Een gotspe!

Ondertussen trekt demissionair staatssecretaris Raymond Knops wél miljoenen uit voor vage bijkomende randzaken. Bij dat gestrooi met miljoenen heeft D66-wethouder Bruines nog steeds geen eurocent op de rekening van de gemeente bij laten schrijven. Zonder een piek in d’r zak stelt ze doodleuk dat ze er natuurlijk alles aan gaat doen om te zorgen dat mensen wél blijven komen.

Na het vertrek van wethouder De Mos heeft een tandeloze wethouder de Den Haag First lijn laten varen en niets voor de stad geregeld.

Voorzitter, Hart voor Den Haag doet dat wel. En daartoe dien ik een motie in met het dictum:

Verzoekt het college: 

  • zich richting het Rijk tot het uiterste toe in te spannen om tot een passende compensatie te komen en de raad over de uitkomsten te informeren.

Daarnaast willen we dat het rapport met de economische impact van de sluiting van het Binnenhof herijkt wordt. Ook daarvoor een motie:

Verzoekt het college: 

  • om de economische impactanalyse van de sluiting van het Binnenhof zo spoedig mogelijk te herijken en daarin verschillende mogelijke scenario’s mee te nemen;
  • de raad over de  inkomsten te informeren.

Financiën

Voorzitter,

Het Rijk blijft maar taken over de Haagse schutting gooien zonder het bijbehorende geld te leveren. De gemeentelijke schatkist is leeg en al het vet is van de botten af. Ook worden we voor miljoenen gekort op het Gemeentefonds.

Hart voor Den Haag wil dat het stadsbestuur een daad stelt om haar bezwaren kracht bij te zetten. Zonder geld, geen taken.

Bijvoorbeeld: Geen huisvesting van peperdure statushouders meer. En het Rijk kan fluiten naar de opbrengst van gemeentelijke boa-boetes. Een motie die oproept tot zo’n staking kreeg op het congres van de VNG steun van het overgrote deel van de gemeenten inclusief Den Haag. Zonder gereedschap en materialen kun je ook geen huis bouwen, dat is wat het Rijk wel al jaren vraagt van de gemeente. Tot hier en niet verder en daarom de motie: Zonder geld geen taken.

Motie: Zonder geld, geen taken

Van Alphen / werkgelegenheid

Voorzitter,

De problemen in Den Haag worden niet alleen maar veroorzaakt door te weinig geld vanuit het Rijk maar ook door incompetentie in eigen huis. GroenLinks-wethouder Bert van Alphen is de regie namelijk volledig kwijt en faalt aan alle kanten. Na het om zeep helpen van de Energie Academie, het laten oplopen van het aantal bijstandscliënten en het afschaffen van het integratiebeleid, bleek vorige maand dat Van Alphen geen idee heeft wat een miljoenen verslindend aanvalsplan om jongeren aan het werk te helpen voor resultaten heeft opgeleverd.

Op iemand die niet eerlijk is over de Energieacademie en die zich niet het snot voor de ogen wil werken om kwetsbare jongeren een toekomst te bieden, zit de stad niet te wachten. Wat ons betreft moet de wethouder als de wiedeweerga zijn biezen pakken.

Daarom dien ik mede namens collega Roopram een motie van wantrouwen in met het dictum:

Spreekt uit:

  • Het vertrouwen in wethouder Van Alphen op te zeggen.

Veiligheid

Voorzitter,

In de strijd tegen het toenemende wapenbezit onder jongeren wil Hart voor Den Haag dat de driehoek preventieve wapencontroles gaat houden. Zeker in de risicowijken. Het moet afgelopen zijn met de tendens onder de jeugd waar het stoer gevonden wordt om een wapen op zak te hebben.  

Dankzij inzet van Hart voor Den Haag worden er eindelijk maatregelen genomen. Nu moeten we doorpakken met preventieve wapencontroles. Als zelfs de Republiek Amsterdam, onder aanvoering van kameraad Femke Halsema, het doet dan is er geen enkele reden om dat in Den Haag niet te doen.

De burgemeester heeft die bevoegdheid, maar zette die nog niet in om het toenemend wapenbezit onder jongeren het hoofd te bieden. Onbegrijpelijk als je weet dat bestuurders in Rotterdam en Zaanstad hiermee al honderden wapens van de straat wisten te halen.

Daarom een motie in met het dictum:

Verzoekt het college: 

  • preventieve wapencontroles op te starten en de raad te informeren over hoe en in welke wijken zij dit gaat doen. 

Voorzitter,

De Haagse politie heeft een flink tekort aan agenten. Oplossingsgericht als u ons kent, dienden collega’s De Mos en Dubbelaar begin vorig jaar een ‘Discussienota personeelstekort Haagse politie’ in met concrete oplossingen om dienders te werven en te ontlasten.

Welke heeft het college inmiddels overgenomen en wanneer krijgen wij een update over de stand van zaken?   

Verkeer

Voorzitter,

Op verkeer zagen we ook in 2020 dat fietswethouder Van Asten niks opheeft met de automobilist. Hij heeft er een broertje dood aan. Behalve in het reces als ie met vouwwagen en al op roadtrip kan. Waar zelfs het ministerie glashelder zegt dat de auto tot 2040 dominant blijft, heeft de wethouder maar weinig moeite gedaan om de parkeerproblemen in onze stad op te lossen. Sterker nog, het is alleen maar erger geworden. De D66-visie vol autohaat belet hem het zicht op het vinden van de broodnodige parkeerplekken voor de Hagenaars en Hagenezen. De enige parkeerplekken die geregeld zijn nog discutabel ook, dat zijn namelijk een stortvloed aan invalide-parkeerplaatsen in Transvaal en de Schilderswijk. In meerdere straten, leidt dat tot een bizar straatbeeld met een woud aan blauwe borden.

Daarom een motie:

Verzoekt het college: 

  • net als in Rotterdam, een grondig onderzoek te doen naar fraude met invalideparkeervergunningen en de raad over de uitkomsten te informeren.

Duurzaamheid

Voorzitter,

De Tweede Kamer heeft, ondanks verzet van minister Ollongren, ingestemd met vertraging van het Programma Aardgasvrije wijken (PAW). Die handrem waar de Kamer aan getrokken heeft bevalt ons wel dus daarom dien ik, mede namens collega Oudshoorn de volgende motie in:

Verzoekt het college:

  • Naar voorbeeld van de Tweede Kamer te stoppen met het besteden van ENECO middelen om wijken aardgasvrij te maken tot duidelijk wordt wat de uitkomst is van onderzoek naar ervaringen van bewoners met het Programma Aardgasvrije Wijken tot dusver.

As uitstrooiplek Hindoes

Voorzitter,

Al jarenlang is collega Janice Roopram bezig om in Den Haag te komen tot een as uitstrooiplek. De gemeenschap wacht al vanaf 2018 op uitsluitsel! Vandaar een motie:

Verzoekt het college,

  • de raad zo spoedig mogelijk te voorzien van een concreet plan, waarin onder meer de locatie wordt aangegeven omtrent het te realiseren as uitstrooiplek.

ADO Den Haag; Onze Trots

Voorzitter,

Nu er maar geen einde lijkt te komen aan de soap rondom ADO Den Haag eist Hart voor Den Haag daadkracht van het stadsbestuur om de noodlijdende voetbalclub de helpende hand te bieden. 

Beste wethouder Bredemeijer, roep alle betrokkenen bijeen, sluit ze bij wijze van spreken op in een kamer en doe de deur pas weer open als er witte rook is voor wat betreft de overname en toekomst van onze club.

Als eigenaar van het stadion moet het stadsbestuur die rol als mediator pakken. Anders is de gemeente eigenaar van een stadion, zonder club. Als er niets gebeurd koerst onze club regelrecht op een faillissement af.

Is de wethouder daartoe bereid?

Raad / bestuur

Voorzitter,

Ik ga naar mijn laatste onderwerp en dat gaat over onszelf: de raad. De lokale democratie is het waard om voor te knokken. Het zijn de beslissingen die wij hier met elkaar nemen, die de Hagenaars en Hagenezen in hun dagelijkse leven direct voelen.

De controlerende rol van de raad is belangrijker dan ooit. De raad is het hoogste orgaan van de stad en moet die rol ook volop pakken en verder verstevigen. Daartoe dien ik een viertal moties in.

Spreekt uit,

  • de raad altijd als eerste te informeren voordat collegeplannen in de media gebracht worden.

Verzoekt het college,

  • schriftelijke vragen altijd binnen de daarvoor gestelde termijn te beantwoorden en,  indien dat onverhoopt niet lukt, de reden daarvan in het uitstelbericht goed te onderbouwen;
  • initiatiefvoorstellen uiterlijk binnen 3 maanden van een preadvies te voorzien en uiterlijk binnen 6 maanden te behandelen in commissie en raad.

De macht moet scherp gecontroleerd worden. Is dat nog wel mogelijk als parttime-raadsleden?

Het evenwicht tussen het college en de raad is in de laatste jaren scheefgegroeid. Tegenover een college van beroepsbestuurders met duizenden ambtenaren ondersteuning en een bataljon woordvoerders, staat een 45-koppige gemeenteraad die met minimale ondersteuning haar kaderstellende-, vertegenwoordigende- en controlerende rol moet vervullen. Dat is David tegen Goliath.

Daarom de twee laatste twee moties:

Verzoekt het college:

  • er bij de (in)formateur(s) en het toekomstige kabinet op aan te dringen om de mogelijkheden voor een fulltime raadslidmaatschap in de grote steden te onderzoeken;

En

Verzoekt het presidium:

  • om ten behoeve van de raad 2022-2026 in kaart te brengen op welke wijze en met welke extra budget (min. 50%) het hoogste orgaan het beste kan worden versterkt, in samenhang met het bestuurlijk stelsel en waaronder extra mogelijkheden tot inwinnen dan wel bevorderen specifieke deskundigheid en tot versterken budgetrecht en controlerende rol van de raad, en dit aan de nieuwe raad voor te leggen;
  • om aan de formerende partijen na de verkiezingen van 16 maart 2022 als opdracht mee te geven om voldoende controle en tegenmacht te organiseren door het budget voor raadsondersteuning met minimaal 50% te verhogen.