Petitie: zero-emissiezone


%%je handtekening%%

279 handtekeningen

Nieuwste handtekeningen
279Jimmy H.jan 18, 2025
278Zoran Z.jan 14, 2025
277Mandra L.jan 04, 2025
276Sander V.jan 03, 2025
275Nicholaj V.jan 02, 2025
274Floris K.dec 24, 2024
273Linda B.dec 09, 2024
272Marc H.dec 07, 2024
271Ruud v.dec 04, 2024
270Peter D.nov 21, 2024
269Mimi S.nov 20, 2024
268Paola S.nov 13, 2024
267Johann S.nov 07, 2024
266J.A. W.nov 05, 2024
265Christian O.okt 29, 2024
264E.L. S.okt 29, 2024
263Dennis P.okt 24, 2024
262Henk W.okt 22, 2024
261Michel R.okt 20, 2024
260Radjesh J.okt 20, 2024
259Alex v.okt 08, 2024
258Mario F.okt 06, 2024
257Tico B.okt 02, 2024
256Marco D.sep 27, 2024
255Richard K.sep 16, 2024
254M P.sep 15, 2024
253Theo D.sep 15, 2024
252emiel B.aug 19, 2024
251Dennis K.aug 18, 2024
250Misja R.aug 07, 2024
249Eelco W.aug 07, 2024
248Johan B.jul 23, 2024
247Sophie J.jul 22, 2024
246Eric d.jul 02, 2024
245Freek S.jul 01, 2024
244Marianne d.jun 27, 2024
243Theo V.jun 18, 2024
242Tjandrikaperkash B.jun 10, 2024
241Jan H.jun 08, 2024
240Rich V.jun 08, 2024
239Karel S.jun 08, 2024
238Jeanne S.jun 04, 2024
237Gerard S.jun 03, 2024
236Door O.mei 07, 2024
235Margreet v.mei 07, 2024
234Alain V.mei 07, 2024
233Jane M.mei 06, 2024
232Bianca R.mei 06, 2024
231Lia W.mei 06, 2024
230Lisa S.mei 06, 2024

279

Waarom deze petitie?

Het invoeren van zero-emissiezones in gaat het bedrijfsleven, waaronder veel ZZP-ers en MKB-ers, ontzettend veel geld kosten. Dit omdat zij gedwongen worden om hun vrachtwagens en/of bestelbusjes te vervangen als zij de steden, die emissievrij willen worden, nog in willen komen. Dit voor ondernemers desastreuze beleid kan zelfs leiden tot faillissementen of gedwongen verhuizingen uit emissievrije steden, hetgeen slecht is voor de (lokale) economie. 
Ook zorgt dit ervoor dat er mogelijk een rijke historie zal verdwijnen. Denk aan alle bedrijvigheid in de havens en tientallen MKB’ers die omvallen of de stad verlaten.  

Wat is een zero-emissiezone? 

Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar geen zogenaamd vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. Hiermee willen gemeenten de fijnstof en CO2-uitstoot in de steden verminderen. Dat gebied is een zero-emissiezone (ZE-zone). Dit voornemen is totaal overbodig omdat motoren van bestelbussen en vrachtwagens de afgelopen decennia al veel schoner zijn geworden en de ontwikkeling hieromtrent nog verder zal toenemen.  Toch komen er in ongeveer 30 steden zero-emissiezones. Wanneer de zero-emissiezone ingaat, verschilt per stad.  

Nadelen zero-emissiezones  

Het emissievrij maken van steden heeft een majeure impact op de bestaande bedrijven. Een nieuwe dieselvrachtwagen kost circa €150.000, een elektrische is veel duurder: €250.000 tot €300.000. Nieuwe elektrische bestelbusjes, klein: €25.000 tot €30.000, middel: €30.000 tot €35.000 en groot: €50.000 tot €60.000. Dat is niet te betalen voor ZZP en MKB-ers. Daarnaast is het binnen sommige sectoren zelfs onmogelijk om te verduurzamen, denk aan visserijsector die viskarren hebben die wel 3.000 kilo wegen, terwijl de trekkracht bij elektrische voertuigen wel ophoudt bij zo’n 1.400 kilo. Bovendien zijn de randvoorwaarden, zoals voldoende oplaadpunten niet op orde. Zo is er  nauwelijks publieke laadinfrastructuur voor trucks beschikbaar. Die plekken hebben veel ruimte nodig en een (verzwaarde) aansluiting op het stroomnet. Een stroomnet wat overigens al overvol zit. Het emissieloos maken van steden is dus een illusie, tenzij je accepteert dat de bedrijven hierdoor failliet gaan of gedwongen uit emissievrije steden moeten verhuizen. 

Wij, bezorgde Hagenezen, Scheveningers en Loosduiners,
Constaterende dat het invoeren van zero-emissiezones in tal Den Haag het bedrijfsleven, waaronder veel ZZP- en MKB-ers, ontzettend veel geld gaat kosten. Dit omdat zij gedwongen worden om hun vrachtwagens en/of bestelbusjes te vervangen als zij de steden, die emissievrij willen worden, nog in willen komen,

Constaterende dat dit voor ondernemers desastreuze beleid zelfs kan leiden tot faillissementen of gedwongen verhuizingen uit emissievrije steden, hetgeen slecht is voor de Haagse economie, 

Voorts constaterende dat de randvoorwaarden, zoals voldoende capaciteit op het stroomnet en voldoende oplaadpunten, niet op orde zijn, 

Van mening dat het emissieloos maken van Den Haag dus een illusie is, tenzij je accepteert dat de bedrijven hierdoor failliet gaan of gedwongen uit emissievrije steden moeten verhuizen, 

Verzoeken zowel de landelijke- als lokale overheid per direct te stoppen met het invoeren van zero-emissiezones,