Petitie: zero-emissiezone


%%je handtekening%%

171 handtekeningen

Nieuwste handtekeningen
171Danny T.apr 26, 2024
170Nikita O.apr 26, 2024
169Thomas T.apr 26, 2024
168Bram R.apr 26, 2024
167Helen V.apr 26, 2024
166Diana H.apr 26, 2024
165Anne-Kee T.apr 26, 2024
164Dirk C.apr 26, 2024
163Laurens G.apr 26, 2024
162Danielle D.apr 26, 2024
161Vanessa W.apr 26, 2024
160Dion K.apr 26, 2024
159Patricia S.apr 26, 2024
158Patricia K.apr 26, 2024
157Gijs G.apr 25, 2024
156Jasper H.apr 24, 2024
155Monique L.apr 24, 2024
154Robert W.apr 23, 2024
153Linda R.apr 21, 2024
152Louise M.apr 21, 2024
151Marcel W.apr 19, 2024
150Marcio D.apr 19, 2024
149Eilard V.apr 19, 2024
148Ingrid H.apr 19, 2024
147Ellis P.apr 19, 2024
146Rik A.apr 18, 2024
145Yanna P.apr 18, 2024
144Ronald K.apr 18, 2024
143m s.apr 18, 2024
142Jesse v.apr 18, 2024
141Diederik D.apr 18, 2024
140Dennis B.apr 18, 2024
139Wesly d.apr 18, 2024
138Alvin v.apr 18, 2024
137Damian V.apr 18, 2024
136Juhn F.apr 18, 2024
135Sebastian V.apr 18, 2024
134N H.apr 18, 2024
133Kees K.apr 17, 2024
132Sandra K.apr 17, 2024
131Van Es V.apr 17, 2024
130John v.apr 17, 2024
129Projectmanagement G.apr 17, 2024
128Jan D.apr 17, 2024
127Tedje van E.apr 17, 2024
126Monique V.apr 17, 2024
125Vincent E.apr 17, 2024
124Jacobse F.apr 17, 2024
123Sandra H.apr 17, 2024
122Andrea H.apr 17, 2024

171

Waarom deze petitie?

Het invoeren van zero-emissiezones in gaat het bedrijfsleven, waaronder veel ZZP-ers en MKB-ers, ontzettend veel geld kosten. Dit omdat zij gedwongen worden om hun vrachtwagens en/of bestelbusjes te vervangen als zij de steden, die emissievrij willen worden, nog in willen komen. Dit voor ondernemers desastreuze beleid kan zelfs leiden tot faillissementen of gedwongen verhuizingen uit emissievrije steden, hetgeen slecht is voor de (lokale) economie. 
Ook zorgt dit ervoor dat er mogelijk een rijke historie zal verdwijnen. Denk aan alle bedrijvigheid in de havens en tientallen MKB’ers die omvallen of de stad verlaten.  

Wat is een zero-emissiezone? 

Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar geen zogenaamd vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. Hiermee willen gemeenten de fijnstof en CO2-uitstoot in de steden verminderen. Dat gebied is een zero-emissiezone (ZE-zone). Dit voornemen is totaal overbodig omdat motoren van bestelbussen en vrachtwagens de afgelopen decennia al veel schoner zijn geworden en de ontwikkeling hieromtrent nog verder zal toenemen.  Toch komen er in ongeveer 30 steden zero-emissiezones. Wanneer de zero-emissiezone ingaat, verschilt per stad.  

Nadelen zero-emissiezones  

Het emissievrij maken van steden heeft een majeure impact op de bestaande bedrijven. Een nieuwe dieselvrachtwagen kost circa €150.000, een elektrische is veel duurder: €250.000 tot €300.000. Nieuwe elektrische bestelbusjes, klein: €25.000 tot €30.000, middel: €30.000 tot €35.000 en groot: €50.000 tot €60.000. Dat is niet te betalen voor ZZP en MKB-ers. Daarnaast is het binnen sommige sectoren zelfs onmogelijk om te verduurzamen, denk aan visserijsector die viskarren hebben die wel 3.000 kilo wegen, terwijl de trekkracht bij elektrische voertuigen wel ophoudt bij zo’n 1.400 kilo. Bovendien zijn de randvoorwaarden, zoals voldoende oplaadpunten niet op orde. Zo is er  nauwelijks publieke laadinfrastructuur voor trucks beschikbaar. Die plekken hebben veel ruimte nodig en een (verzwaarde) aansluiting op het stroomnet. Een stroomnet wat overigens al overvol zit. Het emissieloos maken van steden is dus een illusie, tenzij je accepteert dat de bedrijven hierdoor failliet gaan of gedwongen uit emissievrije steden moeten verhuizen. 

Wij, bezorgde Hagenezen, Scheveningers en Loosduiners,
Constaterende dat het invoeren van zero-emissiezones in tal Den Haag het bedrijfsleven, waaronder veel ZZP- en MKB-ers, ontzettend veel geld gaat kosten. Dit omdat zij gedwongen worden om hun vrachtwagens en/of bestelbusjes te vervangen als zij de steden, die emissievrij willen worden, nog in willen komen,

Constaterende dat dit voor ondernemers desastreuze beleid zelfs kan leiden tot faillissementen of gedwongen verhuizingen uit emissievrije steden, hetgeen slecht is voor de Haagse economie, 

Voorts constaterende dat de randvoorwaarden, zoals voldoende capaciteit op het stroomnet en voldoende oplaadpunten, niet op orde zijn, 

Van mening dat het emissieloos maken van Den Haag dus een illusie is, tenzij je accepteert dat de bedrijven hierdoor failliet gaan of gedwongen uit emissievrije steden moeten verhuizen, 

Verzoeken zowel de landelijke- als lokale overheid per direct te stoppen met het invoeren van zero-emissiezones,