Petitie: zero-emissiezone


%%je handtekening%%

88 handtekeningen

Nieuwste handtekeningen
88Peter W.apr 16, 2024
87Bob M.apr 16, 2024
86Danielle L.apr 16, 2024
85Jan J.apr 16, 2024
84Perry J.apr 16, 2024
83Tineke H.apr 16, 2024
82Ap O.apr 16, 2024
81Ted v.apr 16, 2024
80Frans S.apr 16, 2024
79Dylan v.apr 16, 2024
78Tjerry V.apr 16, 2024
77Kevin J.apr 16, 2024
76Mourad M.apr 16, 2024
75Melissa B.apr 16, 2024
74Rene v.apr 16, 2024
73Pamela V.apr 16, 2024
72Peter B.apr 16, 2024
71Ricardo H.apr 16, 2024
70Joop v.apr 16, 2024
69Wouter A.apr 16, 2024
68Mohammed A.apr 16, 2024
67D. V.apr 16, 2024
66Patrick H.apr 16, 2024
65Ed D.apr 16, 2024
64Jeffrey H.apr 16, 2024
63Yoeri M.apr 16, 2024
62Jeroen S.apr 16, 2024
61Robert V.apr 15, 2024
60Silvana H.apr 15, 2024
59Stefano H.apr 15, 2024
58Sjaa L.apr 15, 2024
57Miranda V.apr 15, 2024
56Mario H.apr 14, 2024
55Barry W.apr 14, 2024
54Marco V.apr 14, 2024
53Anna S.apr 14, 2024
52Gerda E.apr 14, 2024
51Yvonne B.apr 14, 2024
50Hanny W.apr 14, 2024
49wim v.apr 13, 2024
48Rob V.apr 13, 2024
47Charlotte v.apr 13, 2024
46J.C S.apr 13, 2024
45Mark A.apr 13, 2024
44Ron P.apr 13, 2024
43Sharmaine d.apr 13, 2024
42Kees K.apr 13, 2024
41Harry v.apr 12, 2024
40Frank L.apr 12, 2024
39Piet V.apr 12, 2024

88

Waarom deze petitie?

Het invoeren van zero-emissiezones in gaat het bedrijfsleven, waaronder veel ZZP-ers en MKB-ers, ontzettend veel geld kosten. Dit omdat zij gedwongen worden om hun vrachtwagens en/of bestelbusjes te vervangen als zij de steden, die emissievrij willen worden, nog in willen komen. Dit voor ondernemers desastreuze beleid kan zelfs leiden tot faillissementen of gedwongen verhuizingen uit emissievrije steden, hetgeen slecht is voor de (lokale) economie. 
Ook zorgt dit ervoor dat er mogelijk een rijke historie zal verdwijnen. Denk aan alle bedrijvigheid in de havens en tientallen MKB’ers die omvallen of de stad verlaten.  

Wat is een zero-emissiezone? 

Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar geen zogenaamd vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. Hiermee willen gemeenten de fijnstof en CO2-uitstoot in de steden verminderen. Dat gebied is een zero-emissiezone (ZE-zone). Dit voornemen is totaal overbodig omdat motoren van bestelbussen en vrachtwagens de afgelopen decennia al veel schoner zijn geworden en de ontwikkeling hieromtrent nog verder zal toenemen.  Toch komen er in ongeveer 30 steden zero-emissiezones. Wanneer de zero-emissiezone ingaat, verschilt per stad.  

Nadelen zero-emissiezones  

Het emissievrij maken van steden heeft een majeure impact op de bestaande bedrijven. Een nieuwe dieselvrachtwagen kost circa €150.000, een elektrische is veel duurder: €250.000 tot €300.000. Nieuwe elektrische bestelbusjes, klein: €25.000 tot €30.000, middel: €30.000 tot €35.000 en groot: €50.000 tot €60.000. Dat is niet te betalen voor ZZP en MKB-ers. Daarnaast is het binnen sommige sectoren zelfs onmogelijk om te verduurzamen, denk aan visserijsector die viskarren hebben die wel 3.000 kilo wegen, terwijl de trekkracht bij elektrische voertuigen wel ophoudt bij zo’n 1.400 kilo. Bovendien zijn de randvoorwaarden, zoals voldoende oplaadpunten niet op orde. Zo is er  nauwelijks publieke laadinfrastructuur voor trucks beschikbaar. Die plekken hebben veel ruimte nodig en een (verzwaarde) aansluiting op het stroomnet. Een stroomnet wat overigens al overvol zit. Het emissieloos maken van steden is dus een illusie, tenzij je accepteert dat de bedrijven hierdoor failliet gaan of gedwongen uit emissievrije steden moeten verhuizen. 

Wij, bezorgde Hagenezen, Scheveningers en Loosduiners,
Constaterende dat het invoeren van zero-emissiezones in tal Den Haag het bedrijfsleven, waaronder veel ZZP- en MKB-ers, ontzettend veel geld gaat kosten. Dit omdat zij gedwongen worden om hun vrachtwagens en/of bestelbusjes te vervangen als zij de steden, die emissievrij willen worden, nog in willen komen,

Constaterende dat dit voor ondernemers desastreuze beleid zelfs kan leiden tot faillissementen of gedwongen verhuizingen uit emissievrije steden, hetgeen slecht is voor de Haagse economie, 

Voorts constaterende dat de randvoorwaarden, zoals voldoende capaciteit op het stroomnet en voldoende oplaadpunten, niet op orde zijn, 

Van mening dat het emissieloos maken van Den Haag dus een illusie is, tenzij je accepteert dat de bedrijven hierdoor failliet gaan of gedwongen uit emissievrije steden moeten verhuizen, 

Verzoeken zowel de landelijke- als lokale overheid per direct te stoppen met het invoeren van zero-emissiezones,