Door Richard de Mos en Rita Verdonk

Het lerarentekort is in Den Haag zo nijpend dat steeds vaker een vierdaagse lesweek op basisscholen dreigt. De vier grote steden en dan metname de achterstandswijken zijn moeilijke gebieden geworden als het gaat om het hebben van een vaste leerkracht voor de klas. Het wegsturen van kinderen omdat er geen onderwijzend personeel is, wordt meer regel dan uitzondering. Dat is onaanvaardbaar, want dat betekent domweg dat er minder tijd is om de basisvaardigheden, zoals rekenen, taal en burgerschap op te krikken. Bovendien krijgen kinderen geen tweede kans als het gaat om goed onderwijs. Daarom moeten zowel het Kabinet als het Haagse stadsbestuur van het bestrijden van het lerarentekort een topprioriteit maken en wel NU!

Er zijn inmiddels alternatieven ingezet. Denk daarbij aan het aannemen van vakleerkrachten waardoor het aantal vakken op school wordt verbreed en kinderen vervolgens wel vijf dagen naar school kunnen. Ook het zij-instroomtraject is weer populair en middels een proef kunnen leraren die werken op scholen in Den Haag Zuidwest voorrang krijgen op een huurwoning. Maar het blijft pappen en nathouden.

Vaste grotestedentoelage

Om het schreeuwende lerarentekort het hoofd te bieden moet men over de brug komen met een vaste grotenstedentoelage waarbij leraren van het basisonderwijs in de vier grote steden voor een langere tijd een hoger salaris kunnen krijgen dan elders in het land. Dit omdat lesgeven in een grootstedelijke context meer vraagt van een leraar dan lesgeven buiten de G4 en juist in de grote steden de lerarentekorten oplopen. Naast de vaste meerjarige grotenstedentoelage moet meer werk gemaakt worden van voorrang van leraren op een woning. Transformeer daarbij leegstaande kantoren naar lerarencomplexen.
Voor startende verpleegkundigen en politieagenten moet zo’n zelfde voorrangsbehandeling gaan gelden. Naast de voorrang op een woning kan de lokale overheid ook kijken naar andere maatregelen die deze beroepen weer aantrekkelijk maken. Een (ruimere) vrijstelling in betaald parkeren gebieden bijvoorbeeld.

Onderwijscode

Naast dat in onze stad veel verschillende bevolkingsgroepen met culturele achtergronden in de klassen zitten, is er ook sprake van normvervaging op scholen in de grootstedelijke achterstandswijken. Door een gebrek aan discipline op scholen vertrekken steeds meer leraren naar andere gemeenten. En omdat gemotiveerde leerlingen én leraren, door een gebrek aan discipline, dwarsgezeten worden door raddraaiers die in de klas de boel op stelten zetten, zou er een Onderwijscode moeten komen. Een code met gedragsregels waar leerlingen én ouders zich aan moeten houden en die docenten houvast bieden bij de handhaving van de orde in de klas. Enkele van deze gedrag bevorderende uniforme regels zijn: op tijd komen, petjes afzetten, het verplicht uitzetten van de smartphone en de leraar weer met ‘u’ aanspreken. Voor etterbakkies die het lesgeven tot een hel blijven maken en waarbij zelfs een Onderwijscode niet helpt, roepen we de tuchtscholen weer in het leven. De verspilde energie om hen in het gareel te krijgen, kan veel beter in hun welwillende klasgenoten worden gestoken. Pas als we zo’n cultuuromslag durven te maken creëren we weer een werkbare situatie op onderwijsinstellingen waar leraren nu massaal hun rug naar hebben toegekeerd.

Richard de Mos en Rita Verdonk zitten voor Hart voor Den Haag in de gemeenteraad