Beste Griffie, beste heer Bruins,

Naar aanleiding van het gesprek met Bruno Bruins dat wij jongstleden vrijdag hadden, heeft de fractie Hart voor Den Haag besloten om in de geest van de moties ‘Transparantie politieke partijen’ (RIS308295) en ‘Transparantie over alle geldstromen van politieke partijen’ (RIS310523) te willen handelen. Niet omdat wij het nu plots eens zijn met de exacte inhoud van beide moties, maar wél omdat we het open gesprek over partijfinanciering op gang willen brengen.

In bijgevoegde brief van het partijbestuur van de vereniging Groep de Mos wordt aangegeven wat de ingrediënten van zulke gesprekken zouden moeten zijn. (zie bijlage)

Na het voorstel van de aanschuifvariant, de toezegging om met alle verenigingen in gesprek te gaan over partijfinanciering, doen wij hier een nieuwe handreiking naar de andere partijen. Wij hopen dat de uitgestoken hand aangenomen zal gaan worden en er gelijktijdig onderhandelt gaat worden over alle elementen uit de motie ‘Aanstellen gespreksleider’ (lees: het grijze gebied, de verhoudingen en het vertrouwen tussen partijen, de verschillen in partijfinanciering waar we spreken over het ongelijke speelveld en transparantie en tenslotte over de samenstelling van het college).

Wellicht ten overvloede willen we u erop wijzen dat wij bewezen onschuldig zijn en dat volledige rehabilitatie dan ook meer dan zijn plaats is. Daarbij past het om te repareren dat wij op oneigenlijke gronden uit het college zijn gezet (2019), als winnaar van de laatste verkiezingen buiten het college zijn gehouden (2022) en er tot op heden niets met het vonnis (volledige vrijspraak, 2023) is gedaan. Als dat niet wordt gerepareerd dan blijken zinnen als ‘het tegengaan van verdere polarisatie’ en ‘het herstellen van vertrouwen bij de Haagse kiezer‘ helaas betekenisloos. Wij willen graag voor 5 juli duidelijkheid of de onderhandelingen na deze nieuwe handreiking opgestart kunnen worden, zodat wij, en bovenal de stad, uiterlijk 1 september aanstaande weten of deze onderhandelingen over alle elementen uit de motie ‘Aanstellen gespreksleider’ zijn geslaagd dan wel mislukt. Met de laatste toevoeging leggen wij dus ook nadrukkelijk geen hypotheek op de uitkomst van onderhandelingen.

In afwachting van uw reactie, verblijf ik.

Hartelijke groeten,
Namens Hart voor Den Haag