Onderhandelingen Hart voor Den Haag en D66 definitief geklapt

23 mei 2026 / Nieuws

De Mos: “Deur in het slot”

De onderhandelingen tussen Hart voor Den Haag en D66 zijn definitief geklapt. Daarmee is de deur voor coalitievorming tussen Hart voor Den Haag en D66 in het slot gevallen.

De partijen zijn er inhoudelijk niet uitgekomen op het dossier asiel en dan met name de opvangplannen rond de Sportlaan, die symbool staan voor het huidige Haagse asielbeleid. Ondanks intensieve gesprekken en hard werk aan zowel de hoofdtafel met de partijleiders, hun secondanten, de informateur en de ambtelijke ondersteuning, als de gesprekken aan de deeltafels waar fractieleden en fractiemedewerkers de afgelopen twee weken aan diverse onderwerpen hebben gewerkt, bleek de politieke afstand aan de hoofdtafel inzake asiel uiteindelijk te groot om tot een stabiel gezamenlijk coalitieakkoord te komen.

Doorpakken

Wel zijn er volgens Hart voor Den Haag belangrijke stappen gezet in het voorbereidende werk. Op diverse portefeuilles, zoals op economie en wonen, zijn speerpunten voorbereid en inhoudelijke slagen gemaakt. Vanuit de ambtelijke organisatie zijn er presentaties over de staat van de stad gegeven. Die kunnen worden gedeeld met de drie andere partijen, zodat het werk met hun inbreng kan worden voortgezet.

Waardering

Fractievoorzitter Richard de Mos spreekt zijn waardering uit voor het proces en de inzet van alle betrokkenen: “De heer Ahmed Aboutaleb en het ondersteunende team hebben keihard gewerkt. Ook de mensen van D66 en Hart voor Den Haag aan de deeltafels hebben hard en op een goede manier gewerkt. De verhoudingen zijn prima gebleven en ook de sfeer aan tafel was goed. Alleen inhoudelijk liggen wij simpelweg veel te ver uit elkaar.”

Snelle voortgang formatie

De Mos doet een klemmend beroep op Aboutaleb om zijn rol als informateur voort te zetten en de formatie in een andere samenstelling verder te begeleiden. Daarnaast roept Hart voor Den Haag de partijleiders Lotte van Basten Batenburg (VVD), Nur Icar (DENK) en Kavish Partiman (CDA) op om snel aan tafel te komen om nu in deze samenstelling te gaan formeren.

Volgens De Mos liggen deze vier partijen inhoudelijk veel dichter bij elkaar dan Hart voor Den Haag en D66: “Op de drie fractievoorzitters van de andere partijen doe ik een klemmend beroep om in alle redelijkheid met elkaar tot een goed coalitieakkoord te komen. Het liefst nog vóór het zomerreces.

Bruggen

De Mos zegt geprobeerd te hebben recht te doen aan de verkiezingsuitslag en bruggen te slaan naar partijen die politiek verder van Hart voor Den Haag afstaan. “Wij hebben serieus geprobeerd elkaar te vinden en bruggen te slaan, maar dat is op inhoud uiteindelijk niet gelukt. We hopen dat dit proces wél heeft bijgedragen aan betere onderlinge verhoudingen en een constructievere samenwerking binnen de raad. Met zoveel voorkeursstemmen en zetels voor mijn partij heb ik tegelijkertijd ook een grote verantwoordelijkheid richting de stad en onze gigantische achterban. Wij zijn gekozen om een andere koers in te zetten. Dan kun je niet doorgaan met het huidige beleid met slechts kleine aanpassingen. Dat is voor ons onacceptabel,” aldus De Mos, die zich de komende periode gaat inzetten op de vorming van een nieuwe meerderheidscoalitie die volgens hem beter aansluit bij de verkiezingsuitslag én de wens van veel Hagenaars: “een duidelijk andere koers voor de stad!”

Doe mee en volg ons!