Raadsleden De Mos en Meinesz trots op de in totaal bijna 15.000 (!) opgehaalde steunbetuigingen

Het door Hart voor Den Haag gesteunde burgerinitiatief ‘Referendum uitbreiding betaald parkeren’ moet de benodigde 10.000 handtekeningen nu écht binnen hebben gehaald. In juli leverde initiatiefnemer Arjan van den Berg al 10.993 handtekeningen in (1), maar het burgerinitiatief voldeed nog niet helemaal aan alle eisen. Uit een steekproef van de gemeente Den Haag bleek dat er 344 huisnummers ontbraken, 34 ondersteuners niet in Den Haag wonen, in 20 gevallen het adres niet klopte, de geboortedatum van 12 ondersteuners niet juist was, in 11 gevallen de postcode of straatnaam ontbrak en 24 namen onvolledig waren. Twee ondersteuners waren jonger dan 18 jaar. (2)

“We zijn met de bevindingen van de Dienst Publiekszaken aan de slag gegaan. Een groot deel van de foutmarge hebben we hersteld dankzij de geweldige input vanuit de ondertekenaars zelf. En we hebben ons wederom, met geweldige vrijwilligers, raadsleden en andere betrokkenen bij Hart voor Den Haag, de blaren op de voeten gelopen. Met als resultaat bijna 4.000 (!) extra handtekeningen,” aldus Van den Berg.

We hebben in totaal 14.885 handtekeningen opgehaald van mensen die zich willen uitspreken voor – of tegen het uitbreiden van betaald parkeren. 3.892 meer dan in juli,” aldus de Hart voor Den Haag raadsleden Richard de Mos en Jelle Meinesz, die stellen dat het referendum er nu komt.

“We hebben het zekere voor het onzekere genomen en keihard gewerkt om zoveel extra handtekeningen op te halen.”

Het referendum kan op twee manieren tot stand komen: via de gemeenteraad of via een burgerinitiatief waarbij Hagenaars een verzoek voor een referendum kunnen indienen bij de gemeenteraad. “De meerderheid van de raad heeft onze motie die opriep om te komen met een startnotitie voor een referendum over dit onderwerp verworpen, hierdoor blijft de optie van het burgerinitiatief over. Daar zijn 10.000 handtekeningen nodig om het referendum van de grond te krijgen en daar zijn we met onze referendumcampagne nu meer dan ruim in geslaagd”.

Overal betaald parkeren

In 2024 wordt in tien Haagse wijken betaald parkeren ingevoerd. Het gaat om delen van de Vogelwijk, Moerwijk, Houtwijk, Morgenstond en in badplaats Kijkduin. Het invoeren gebeurt niet overal tegelijk, maar er komt steeds een gebied bij. In 2025 en 2026 staan uitbreiding van betalen voor parkeren op de Binckhorst en invoering op de Zichten, Dreven en Gaarden in Zuidwest op de rol. Uiteindelijk zal er over een paar jaar in de hele stad betaald moeten worden voor het parkeren van de auto op straat. Hart voor Den Haag is mordicus tegen het uitbreiden van betaald parkeren en wil een referendum over dit onderwerp.

“Eerder bleek uit onderzoek van de Rotterdamse Rekenkamer dat de gemeente Rotterdam in een groot deel van de stad betaald parkeren heeft ingevoerd terwijl dat niet echt nodig was. In haar rapport ‘Parkeren herwaarderen. Effecten, kosten en baten van betaald parkeren’ werd duidelijk dat betaald parkeren ‘op oneigenlijke gronden’ is gebeurd. De parkeerdruk was helemaal niet zo hoog en in sommige gebieden was de daling van de parkeerdruk ook na de maatregel beperkt,” aldus de Hart voor Den Haag raadsleden Richard de Mos en Jelle Meinesz.

De Rekenkamer in de Maasstad adviseerde ook om een actuele kadernota voor het parkeerbeleid op te stellen en om de afschaffing of herziening van betaald parkeren in bepaalde gebieden te overwegen. Dat zijn zaken die ook uit een Haags Rekenkameronderzoek kunnen komen”, aldus De Mos en Meinesz, die bij herhaling tevergeefs om een Haags Rekenkameronderzoek vroegen. Zij stellen dat Haagse automobilisten het enorm hard in hun portemonnee zullen voelen. “Als automobilisten naast het aftikken voor een bewonersparkeervergunning overal in de stad opnieuw moeten betalen, gaat dat enorm in de papieren lopen.“

Laak, Rustenburg-Oostbroek en Kijkduin

De Mos en Meinesz stellen dat ook dat de gemeente Den Haag zich niet houdt aan de eigen afspraken, zoals die zijn opgenomen in de Parkeerbrief.

“Daarin staat dat maatschappelijk draagvlak een noodzaak is bij uitbreiding van betaald parkeren. Van draagvlak is nada nul sprake. Bij een eerdere Parkeerbrief was het beleid erop gericht dat er bij een parkeerdruk van 90 procent een draagvlakonderzoek werd gedaan om al dan niet betaald parkeren in te voeren. De geldende Parkeerbrief wordt door het college met voeten getreden,” aldus De Mos en Meinesz, die wijzen op de heuse volksopstand tegen het betaald parkeren die over bijna de hele stad is uitgebroken. “In Loosduinen haalden we bijna 1.200 handtekeningen op bij een petitie die oproept om af te zien van betaald parkeren aldaar. In Laak, Rustenburg-Oostbroek en Kijkduin gaan, na druk van bewoners, ondernemers en onze partij, de aanpassingen van de tijden voor het betaald parkeren voorlopig niet door. Voorlopig, want wethouder Kapteijns sloot een eerdere brief aan de raad over het voorlopige uitstel af met: “Opschorting van dit besluit heeft verder geen gevolgen voor het traject voor de invoering van betaald parkeren in de overige woonwijken van de stad. Hier zullen we volgens planning mee doorgaan.”

Haarlem en Katwijk

In Haarlem zei de stad bij een referendum begin dit jaar massaal ‘nee!’ tegen de uitbreiding van betaald parkeren. “Maar liefst 82 procent van de inwoners daar moet niets van zoveel autohaat hebben. Ook in Katwijk werd onlangs, tegelijk met de Europese Verkiezingen, een referendum over de uitbreiding betaald parkeren gehouden. Daar stemde 74,8 procent tegen de uitbreiding van betaald parkeren, met als gevolg dat daar een streep door het voorgenomen besluit ging. Het wordt hoog om onze bevolking in eenzelfde referendum ook een oordeel te laten vellen over de uitbreiding van betaald parkeren,” aldus beide raadsleden.

(1) https://www.omroepwest.nl/nieuws/4865542/moet-betaald-parkeren-worden-uitgebreid-genoeg-handtekeningen-voor-referendum 

(2) https://www.omroepwest.nl/nieuws/4887796/referendum-over-betaald-parkeren-nog-niet-zeker-initiatief-voldoet-niet-aan-de-eisen