De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 6 januari 2020, ter bespreking van het voorstel J , K en L van het college inzake vaststelling voorontwerp tramlijn 1, Gevers Deynootweg/ Juriaan Kokstraat/ Badhuiskade/Javastraat/Alexanderstraat en Parkstraat

Constaterende dat:

  • Er in de parkeerbrief van 2015(RIS 283326)is afgesproken dat er niet gekozen wordt voor het terugdringen van het autobezit of verschuiven van de modal-shift;
  • Er in de parkeerbrief van 2015 is afgesproken dat het Haagse parkeerbeleid is gericht op het scheppen van evenwicht;
  • Er in deze parkeerbrief tevens is afgesproken dat het Haagse parkeerbeleid is ingericht om een evenwicht van vraag en aanbod te creëren van parkeergelegenheid, zodat bewoners, , werknemers en bezoekers een reële kans tot het vinden van een vrije parkeerplaats hebben dichtbij woning of bestemming.

Overwegende, dat:

  • De parkeerbrief van 2015 nog steeds leidend is, zolang er nog geen nieuw beleid is vastgesteld;
  • Er nog niet op alle punten uit deze parkeerbrief voldoende actie is ondernomen;
  • Er bij deze drie locaties met betrekking tot het voorontwerp van tramlijn 1 in totaal 125 parkeer plekken verdwijnen;
  • Er in het kader van PiW en voortzetting van het Project P2500 nog lang geen vervolg is gegeven.

 

Verzoekt het college:

  • Om vanaf dit moment iedere parkeerplek die verdwijnt bij komende herinrichtingen te compenseren in de buurt, dichtbij de woning of bestemming.

 

En gaat over tot de orde van de dag.

Jelle Meinesz

Hart voor Den Haag/Groep de Mos